🔹طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق لوازم صوتی و تصویری در کشورمان سالانه حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که این رقم معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود.. در سال ١۴٠١، میزان کشفیات لوازم صوتی و تصویری قاچاق توسط ماموران پلیس، حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان بوده است. این رقم نسبت به سال گذشته، ٢٠ برابر افزایش داشته است.

🔹فعالان این حوزه، یکی از مهمترین دلایل رشد قاچاق در بخش لوازم صوتی و تصویری را مسایل قیمتی می‌دانند. در حال حاضر قیمت لوازم صوتی و تصویری تولید داخل، به‌ویژه تلویزیون، نسبت به محصولات مشابه خارجی، بسیار بالاتر است. این امر، زمینه را برای قاچاق این محصولات فراهم کرده است.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری:

🔹دولت تبدیل به کارخانه بخشنامه سازی شده است، تعدد بخشنامه، دستورالعمل و شیوه‌ها بسیار افزایش یافته و این اتفاق باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده است. تولیدکننده عملا قدرت برنامه ریزی خود را از دست داده و نمی‌داند بر اساس چه مقرراتی باید برای تولید ماه‌های آینده خود برنامه ریزی کند.

🔹با همه تحریم‌ها و گرفتاری‌ها خودمان را وفق داده‌ایم مشروط بر آنکه هر روز از سوی دولت غافلگیر نشویم. عملا نمی‌دانیم تکلیفمان تا چهار ماه آینده چه خواهد بود. هر روز با بخشنامه‌های جدید گمرکی، مالیاتی و بانکی روبرو هستیم که شرایط کار را به طور کامل عوض می‌کند.

🔹درست است که ورود قانونی برندهای خارجی متوقف شده، اما واردات قاچاق به شدت افزایش پیدا کرده و بخش مهمی از بازار لوازم خانگی را از آن خود کرده است.

🔹نکته مهم اینکه ٣٠ درصد قیمت تولیدات به دولت پرداخت می‌شود. در حالی که قاچاقچی از عوارض گمرکی و مالیات و سایر پرداخت ها معاف است. شما می‌بینید که کالای قاچاق به راحتی خرید و فروش می‌شود و سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. بنابراین در ظاهر جلوی واردات گرفته شده، اما در واقعیت کالای خارجی با امتیازات ویژه تری در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید