روزنامه هفت صبح نوشت:

🔹بانک‌ها از راه‌های مختلفی درآمد کسب می‌کنند که این درآمدها به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند؛ درآمدهای مشاع و درآمدهای غیر‌مشاع. دسته اول درآمدهایی هستند که از سرمایه‌گذاری و سود تسهیلات به بانک می‌رسد و بانک باید آن را با مشتری‌هایش شریک شود که به همین دلیل هم اسم این دسته از درآمدها مشاع است اما دسته دیگری از درآمدهای مهم بانک که لازم نیست آنها را با مشتری‌هایش تقسیم کند، درآمدهای حاصل از کارگزاری است از‌جمله کارمزد.

🔹این گروه از درآمدها چون فزاینده هستند و هیچ ریسکی ندارند اهمیت زیادی دارند و بانک‌ها در تمام کشورهای دنیا تلاش می‌کنند این درآمدهایشان را بالا ببرند. در ایران هم چند سال است که بانک‌ها وارد مسابقه کسب درآمد از کارگزاری شده‌اند و تلاش می‌کنند از طریق دریافت کارمزد پول بیشتری در بیاورند، دولت هم در این مسیر به آنها کمک می‌کند؛

🔹نمونه‌اش طرح تعلق گرفتن کارمزد به خرید با دستگاه پز که بانک‌ها از آن سود زیادی می‌برند اما با وجود تمام این تلاش‌ها هنوز هم درآمد غیرمشاع بانک‌های ایرانی از‌جمله کارمزد به نسبت کل درآمدشان کمتر از بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته است.

🔹طبق اطلاعات منتشرشده در کدال که راه پرداخت آنها را بررسی کرده است، بانک‌های دولتی همچون بانک ملت و تجارت در شش ماه اول امسال با ۵۸۰۰ و ۴۹۰۰ میلیارد تومان بیشترین درآمد را از محل کارمزد داشته‌اند اما این برای بانک ملت فقط ۱۳‌درصد از کل درآمدش بوده است و برای بانک تجارت نزدیک به ۲۵‌درصد.

دیدگاهتان را بنویسید