بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد در واکنش به خبر تدریس سعید حدادیان،‌ یکی از مداحان مشهور در رشته کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گفت:

🔹 این اوج نیهیلیسم و بی‌اعتقادی به حقیقت و ارزش‌های فرهنگی و اوج خودبنیادی و اوج این تصور باطل است که ما می‌توانیم حقیقت را تولید کنیم!

🔹یکی از خطرات جدی پیش روی انقلاب ایران، طغیان توده‌ها و تندروها علیه نخبگان است.

🔹حرکت‌های فعلی در خالص‌سازی اساتید، طغیان توده‌ها علیه نخبگان و متخصصان است. ریشه رخدادهای اخیر درخصوص اساتید، برخورد با روزنامه‌نگاران، محدودسازی دانشجویان، حمله به استقلال وکلا و… حرکات توده‌ای تندروها است.

🔹به‌عنوان فردی که خودم را در کنار نیروهای انقلاب می‌بینم، این هشدارها را مطرح می‌کنم؛ از موضع اپوزیسیون و براندازانه سخن نمی‌گویم. این راه‌ها، کشور را با بحران‌های شدیدی روبه‌رو خواهد کرد که زمینه‌های نزول سیاسی را فراهم می‌کنند و من خواهان فروپاشی سیاسی نیستم.

🔹این روزها، مسوولان و تصمیم‌سازان راه خود را می‌روند و جوانان، استادان دانشگاه و عموم مردم هم مسیر خود را می‌پویند. دو خط موازی که انگار هرگز به هم نخواهند رسید.

🔹در فلسفه، هیچ‌اِنگاری به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. به گفتار نیچه، نیهیلیسم یا هیچ انگاری به معنای بی‌ارزشی ارزش‌ها نیست؛ بلکه به معنای بی‌ارزش شدن ارزش‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید