🔹قدرت‌الله امام‌وردی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «اقتصاد ۱۲۰»: ورود مجلس به التهابات ارزی در چند روز اخیر اتفاقی بود که کاملا استقلال بانک مرکزی را نقض کرد. در تمام کشورهای جهان، بانک‌های مرکزی استقلال نسبی از مجلس و دولت دارند.

🔹در دنیا حتی دولت هم اجازه دخالت در سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی را ندارد. چه برسد به مانند مداخلاتی که در چند روز گذشته مجلس ایران در سیاست‌های بانک مرکزی لحاظ کرده است.

🔹ورود مجلس در این مقطع به التهابات ارزی بیشتر جنبه سیاسی و نمایشی دارد. این ورود ناشیانه چه مناسبت علمی یا تخصصی دارد؟! به اندازه کافی در اختیارات بانک مرکزی مداخله شده است و اگر بیش از این بانک مرکزی را تضعیف کنند قطعا شرایط بدتر خواهد شد.

🔹هرآنچه امروز داریم را هم کاملا از دست خواهیم داد و یک بازار به کلی نابسامان ارزی را در آینده تجربه خواهیم کرد. تا زمانی که شاهد استقلال بانک مرکزی نباشیم شرایط مناسبی را در اصلاح نظام اقتصادی کشور تجربه نخواهیم کرد.

🔹برنامه ارزی مدنظر آقای قالیباف و نمایندگان دقیقا چیست و چه معنایی دارد؟! احتمالا نمایندگان تنها این کلمات را تکرار می‌کنند و درکی از مفهوم برنامه ندارند. بازار یعنی عوامل عرضه و تقاضا بتواند مختصات عملکرد آن را تعیین کند.

🔹احتمالا برنامه مد نظر نمایندگان مجلس یک نوع دستکاری غیرتخصصی بازار و دخالت در سیاست‌های ارزی کشور است. رویکرد پوپولیستی مجلس یک گره روی گره‌های اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید