🔹در گذشته دوچرخه سواری هم نیاز به گواهینامه داشت و دوچرخه‌ها در سیستم پلیس دارای یک هویت حمل و نقلی خاص بودند و در بازه‌هایی نیز پلاک می‌شدند.

🔹 با افزایش دوچرخه سواران در خیابان‌های پایتخت، برحسب پیشنهاد اداره تشکیلات نظمیه و تصویب وزارت داخله در ۲۳ مرداد ۱۳۰۵، نظامنامه دوچرخه سواری در ۲۰ ماده در روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران به چاپ رسید.

🔹به موجب این نظامنامه، احدی بدون جواز تصدیق نمی‌توانست با دوچرخه در شهر و حومه حرکت کند، اشخاص زیر ۱۳ سال مطلقا حق سواری نداشتند و از ۱۳ تا ۱۸ سالگی کرایه کردن دوچرخه ممنوع بود، طبق این نظامنامه دوچرخه‌ها باید دارای بوق و زنگ باشند تا صدای آن‌ها تا فاصله ۵۰ ذرع شنیده شود و از غروب آفتاب چراغ جلوی دوچرخه با نورسفید تا ۱۰ ذرع از مسافت را روشن کند و چراغ عقب با نور قرمز روشن باشد.

🔹 به گفته پلیس، قدیمی ترین گواهینامه موجود در آرشیو پلیس متعلق به شهریور ۱۳۴۵ است.

دیدگاهتان را بنویسید