🔹ریه سیاه نوعی بیماری ریوی است که در اثر استنشاق طولانی مدت گرد و غبار ایجاد می شود.این بیماری کارگران زغال سنگ نیز شناخته شده ازبیماری های مرتبط با کار طولانی مدت است.

🔹این بیماری در جهان به ندرت افراد عادی را درگیر میکند. نوع و شدت علائم ریه سیاه به سطح قرار گرفتن در معرض گرد و غبار معدن زغال سنگ بستگی دارد.

🔹علائم ممکن است طی سالیان متمادی ایجاد شوند. سرفه کردن، تنگی نفس، مشکل نفس کشیدن، تنگی قفسه سینه، کاهش تحمل فعالیت بدنی… از علائم است

🔹آلودگی هوا در تهران طی سال جاری یکی از بحث برانگیزترین اتفاقاتی بود که شهروندان این شهر را برای روزهای طولانی با خود درگیر کرد.

🔹مسوولان و متولیان اجرای قانون هوای پاک هر کدام وظایف خود را منوط به اجرای وظایف سایر دستگاه ها می دانند و در حال رقم زدن یک دومینوی بی مسئولیتی هستند.

🔹این در حالیست که از ابتدای پاییز تاکنون تعداد روزهای پاک در شهر تهران کمتر از تعداد انگشتان دست بوده است و این به نگرانی ها در خصوص سلامت بیش از ١٣ میلیون شهروند تهرانی دامن می زند.

خلیلی،کارشناس محیط زیست:

🔹 سوخت ناقص خودروها و به همراه آلایندگی واحدهای صنعتی و تولیدی در اطراف شهر تهران باعث تولید انواع آلاینده ها می شود که بسیار خطرناک است.

🔹برخی از این آلاینده ها مانند مونواکسید کربن به سرعت در ریه ها جایگزین اکسیژن می شود و هر لحظه خطر خفگی و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهند و این می تواند به صورت تصاعدی میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را در شهری به وسعت تهران افزایش دهد.

🔹وقتی این وضعیت در بلند مدت تکرار می شود می تواند بخش عمده ای از جمعیت شهر را درگیر بیماری های مزمنی از جمله سرطان ریه و دستگاه تنفسی بکند.

🔹با استمرار این وضعیت در سالهای آینده میتواند مدعی شد که زندگی در تهران مساوی با کار کردن در معدن ذغال سنگ است

دیدگاهتان را بنویسید