عبدالله مبینی:
🔹با شروع موج فزاینده مهاجرت و تبدیل شدن این موضوع به مسأله‌ای اجتماعی، اداره سابق اتباع و مهاجرین خارجی که کارهای خوبی انجام می‌داد ولی اختیارات لازم را نداشت با تصمیم مسئولان جای خود را به سازمان ملی مهاجرت برای ساماندهی مهاجران، پناهندگان و آوارگان داد که اداره اتباع سابق، یکی از ادارات این سازمان است.

🔹️مهاجران هم چون شهروندان کشورمان نیاز به تحصیل، درمان، اشتغال، اسکان، خدمات اجتماعی، گواهینامه، کارت شناسایی و هویتی و … دارند.

🔹️ از گذشته تا امروز شاهد یک ناهماهنگی میان دستگاه‌ها بودیم که هر دستگاهی فراخور وظیفه خود، کارش را انجام می‌داد و خرده‌ای هم نمی‌توان گرفت.

🔹مثلاً وزارت آموزش و پرورش وظیفه سنگینی را به دوش کشیده و سال گذشته مسئولیت آموزش نزدیک به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را به عهده گرفت. وزارت بهداشت هم در درمان این مهاجران به ویژه در زمان همه‌گیری کرونا با رقمی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خدمات درمانی را عهده‌دار شد.

🔹️ضعف بزرگ مهاجران افغانستان این است که به دلیل بحران‌هایی که در آن کشور رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی اعم از شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان «تذکره» نیستند.

🔹️اساس کار را بر «زیست‌سنجی» گذاشتیم. به این ترتیب که کاری نداریم اسم فرد چیست؟ برای ما مهم این است که آن فرد کیست و بر اساس اثر انگشت، چهره و عنبیه، هویت فرد را احراز می‌کنیم. به این ترتیب مشخصات فرد معیار ما قرار می‌گیرد.

🔹️این کار نیاز به‌دقت فراوان دارد و امیدوار هستیم در چند روز آینده واگذاری کارت‌های هویتی از طریق دفاتر کفالت آغاز شود. در این کارت هویتی یک کارت‌ بانکی و یک سیم‌کارت وجود دارد.

#چند_ثانیه

دیدگاهتان را بنویسید