🔹 حجت الاسلام محمد سروش محلاتی با بیان دلایل این که انحصار صداوسیما مبنای شرعی ندارد به استفتای آیت الله خامنه ای در مقام رئیس جمهور از امام خمینی اشاره کرد:
🔹 در صحیفه امام استفتای آیت الله خامنه ای از امام(ره) وجود دارد ایشان سئوال کردند، مسابقات ورزشی مثل کشتی که در آنها ورزشکاران پوشش کافی ندارند، یا فیلم هایی که افراد را بدون پوشش کافی نشان می دهند برای بعضی از افراد خانواده ها مهیج است و آنها را دچار مفسده می کند حکم در اینجا چیست؟ جواب امام(ره) این بود که هر کس برایش مفسده دارد و دچار گناه می شود نگاه نکند.
🔹 سئوال آیت الله خامنه ای این است که رادیو و تلویزیون مسئولیت دارد و نباید پخش کنیم؟ امام(ره) می فرمایند چنین وظیفه ای نداریم! اگرعمل ذاتا حرام است تلویزیون نباید گناه را پخش کند. اما می گویید ورزشی و یا فیلمی که نمایش میدهند ذاتاً گناه نیست، اما ممکن است افرادی ببینند و برای برخی از آنها مفسده داشته باشد، در اینجا حکومت وظیفه ای ندارد. اگر مبنا این باشد زور بیهوده زدن است که دست دولت را در همه قضایا باز کنیم توجیه فقهی هم ندارد.

متن استفتای تلویزیونی آیت اله خامنه ای رئیس جمهور از امام خمینی (ره) رهبر انقلاب
بسم الله‌ الرحمن الرحیم
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی‌‎ ‌‏مدّ ظله العالی‏
‌‏ 🔹 فتوای حضرت عالی در پاسخ به نظرخواهی مسئولان صدا و سیما در مورد فیلم ها‌‎ ‌‏و آهنگ ها پاسخ قاطعی به ابهام ها بود و خیال مردم و مسئولین را از جهت فتوای‌‎ ‌‏حضرت عالی آسوده کرد. باقی می ماند این نکته که حضرت عالی جواز تماشای فیلم ها‌‎ ‌‏را موقوف فرموده اید به این که شهوت انگیز نباشد. واقعیت اینست که تماشای پیکر‌‎ ‌‏عریان ورزشکاران برای بسیاری از زنان و تماشای چهره و حرکات بسیاری از زنان در‌‎ ‌‏فیلم ها برای اغلب جوانان شهوت انگیز است. سؤال این است که آیا مسئولان صدا و‌‎ ‌‏سیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است پخش نکنند؟ و آیا‏ ما به عنوان مسئولین کشور وظیفه داریم آن ها را از تهیه و تولید و پخش آن منع کنیم؟‌‎ ‎یا این که چنین وظیفه ای بر عهد‌‏ۀ‌‏ ما نیست و کافی است به مردم بگوییم هر که با‌‎ ‌‏تماشای این فیلم ها دچار شهوت می شود به تلویزیون ما نگاه نکند؟‏
‌‏ 🔹 مستدعی است حقیر را در این مورد راهنمایی فرمایند. ادام الله‌ عزّکم و ظلکم‏
‌‏ ‏ ‏ 2 / 10 / 66 ـ سید علی خامنه ای

پاسخ امام خمینی (ره) به استفتای تلویزیونی آیت الله خامنه ای
بسمه تعالی‏
‌‏ 🔹 هر کس با تماشای این فیلم ها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر‌‎ ‌‏کس با شهوت به این فیلم ها نگاه کند مرتکب گناه شده است.‏
‌‏ ‏ ‏ 3 / 10 / 66 ـ روح الله‌ الموسوی الخمینی/ صحیفه امام، صفحه 437

دیدگاهتان را بنویسید