🔹تصور کنید در باغی چند هکتاری مملو از پرتقال و نارنج قدم می‌زنید، باران ریزی می‌بارد، هوایی مطبوع با نسیمی سرد بر گونه‌ها می تراود و به تماشای بی‌حد و حصر باغی همیشه سبز با میوه‌های نارنجی نشسته‌اید و به گفتگو با صاحب باغ مشغولید و پرتقال‌ها را از روی زمین جمع می‌کنید.

🔹تصور همچین صحنه‌ای شاید بارها و بارها در فیلم‌ها دیده‌ایم یا لااقل در ذهنمان متصور شده‌ایم.

🔹صحنه‌ای که حالا در بسیاری از کشورهای جهان به واقعیت تبدیل شده و گردشگری کشاورزی، فرصتی را برای علاقمندان به سفرهای متفاوت و بکر و تجربه های جدید فراهم کرده است.

🔹بسیاری از شهرهای مازندران به‌ویژه شهرهایی که به گیلان نزدیک می‌شوند، همچنین برخی از شهرها و روستاهای شرق گیلان دارای باغ‌های چند هکتاری پرتقال و نارنج هستند که به‌دلیل سبز بودن چهار فصل درختان مرکبات، زیبایی بی‌نظیری را به محیط بخشیده‌اند.

🔹پرتقال‌هایی که حالا بر زمین افتاده‌اند و باید جمع شوند، اما کشاورزان به‌دلیل هزینه بالای مزد روزانه کارگران، از جمع‌آوری آن صرفه نظر کرده‌اند، در نتیجه، میوه‌ها می‌پوسند و مردم نه تنها از میوه‌ها، بلکه از تماشای باغ‌ها نیز محروم می‌شوند.

🔹فقط کافیست، کشاورزان با شناخت از ظرفیت‌ها و آموزش لازم در زمینه تلفیق باغ و گردشگری و ایجاد زیرساخت‌ها با همکاری دولت، «گردشگری کشاورزی» را در این استان‌های پرمسافر راه‌اندازی کنند تا دیگر پرتقالی بر زمین نماند.

🔹در حال حاضر همه درها بر روی مسافران بسته است، اما با راه‌اندازی گردشگری کشاورزی در باغ‌های چندین هکتاری، دیگر واسطه‌ای بین کشاورز و مشتری نیست.

🔹هم کشاورزان با قیمتی بالاتر محصولات خود را به فروش می‌رسانند و هم مشتریان با قیمتی پایین‌تر پرتقال‌های با طعم بی‌نظیر را خریداری می‌کنند.

🔹و در عین حال، یک سفر متفاوت همراه با کار یدی را تجربه خواهند کرد و به گفته روانشناسان، روح و روان خود را به آرامش می‌رسانند./

دیدگاهتان را بنویسید