درخواست آنها اصلاح تعرفه‌گذاری، حذف اضافه کار اجباری و افزایش حقوق است

🔹روز گذشته پرستاران و کادر درمان در چند استان نسبت به مطالبه حقوق‌شان اعتراض کردند. اعتراض این اقشار از جامعه موضوع تازه‌ای نیست. مدت مدیدی است که شاهد این اعتراضات هستیم. پرستاران برای چندمین بار در شهرهای مختلف ایران نسبت به تعرفه‌گذاری و شرایط شغلی خود به کف خیابان آمدند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستاری:

🔹تعرفه‌گذاری به دلیل بی‌عدالتی در پرداخت‌های وزارت بهداشت مطرح شد. تمام خدمات گروه‌های پزشکی تعرفه داشت به جز پرستاران. در سال ۸۶ قانونی مصوب شد که خدمات پرستاری نیز همچون گروه‌های دیگر پزشکی تعرفه‌گذاری شود.

🔹سیستم پزشک‌سالاری حاکم بر وزارت بهداشت با این تعرفه‌گذاری مخالف بود و این موضوع در دولت‌های مختلف به رؤسای جمهور کشیده شد اما مشکل همچنان باقی بود. نهایتاً در سال ۱۴۰۰ و روزهای آخر دولت روحانی، آیین‌نامه تعرفه‌گذاری در دولت تصویب شد و باید این آیین‌نامه اجرا شود.

🔹سال گذشته شش هفت هزار میلیارد و امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اختصاص دادند. در حقیقت بابت کل خدمات پرستاری ۱۶۰ هزار تومان اعم از خدمت کمک بهیار و پرستار در سه شیفت صبح، عصر و شب، سوپروایزر و سرپرستار پرداخت می‌کنند.

🔹در این میان ۱۴ درصد از این پول در اختیار رئیس بیمارستان قرار می‌گیرد تا به آموزش، کارکنان ستادی و… اختصاص یابد. ۱۰ درصد این پول هم به عنوان مالیات کسر می‌شود. در حقیقت با کسر ۲۴ درصد این پرداختی بین کادر پرستاری توزیع می‌شود.

🔹 این پرداختی تحقیر جامعه پرستاری است چراکه بیمار برای یک ویزیت پزشک این مبلغ را می‌پردازد. بنابراین این تعرفه‌ها بر مبنای خدمات پرستاری تعیین نشده است.

🔹متوسط حقوق یک پرستار در آمریکا و کانادا ۶ هزار دلار است. چراکه در تمام دنیا شغل پرستاری سخت و پراسترس شناخته شده است.

🔹شاخص‌های انگیزه شغلی حقوق، احترام و امنیت شغلی است که در ایران هیچ‌یک از این شاخص‌ها برای پرستاران وجود ندارد و باید با ۲۰۰ دلار کار کنند اما حتی از مرخصی استحقاقی خود هم محروم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید