🔹پژوهشگران استرالیایی پس از بررسی ۱۹۱۵ پژوهش و انتخاب ۱۷ مورد از آن‌ها به‌عنوان مرجع، به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن یک گربه خانگی شاید بتواند ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات روانی مربوط به آن را دو برابر کند. بااین‌حال، پژوهشگران هشدار می‌دهند که این ارتباط می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مشترک ناشناخته‌ای باشد و مطالعات بیشتری برای اثبات یک رابطه علت و معلولی لازم است.

🔹تی. گوندی یک انگل عمدتاً بی‌ضرر است که گاز معده گربه یا تماس با مدفوع این حیوان می‌تواند باعث اننقال آن شود. وقتی تی. گوندی وارد بدن شود، می‌تواند خود را به سیستم عصبی برساند و انتقال‌دهنده‌های عصبی را تحت‌تأثیر قرار دهد. پژوهشگران ابتلا به این انگل را به تغییرات شخصیتی، بروز علائم روان‌پریشی و برخی از اختلالات عصبی، ازجمله اسکیزوفرنی، پیوند داده‌اند.

🔹نویسندگان مقاله جدید می‌گویند که «یک ارتباط مثبت معنادار» بین داشتن گربه و توسعه اسکیزوفرنی پیدا کرده‌اند. اما باید در نظر داشت که از بین ۱۷ مطالعه بررسی‌شده، ۱۵ مورد از آن‌ها مطالعه موردشاهدی بودند. این مطالعات نمی‌توانند رابطه علت و معلولی را اثبات کنند. همچنین عوامل مشترکی می‌توانند هم روی ابتلا به انگل و هم علائم اسکیزوفرنی تأثیر داشته باشند که در مطالعات موردشاهدی آشکار نمی‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید