🔹دلایل افسردگی پاییزی متعدد است، اما شناخته‌شده‌ترین علت آن «کمبود نور خورشید» است که ناشی از کوتاه شدن روزها است. کمبود نور خورشید باعث مختل شدن ترشح هورمون‌های ملاتونین و سروتونین در مغز می‌شود؛ هورمون‌هایی که وظیفه تنظیم ساعات خواب و سرحال نگه داشتن فرد را به عهده دارند.

🔹افسردگی فصلی مثل بقیه اختلالات روانی نه به جنسیت خاصی محدود است و نه سن و سال خاصی می‌شناسد. حتی ممکن است فردی در سن بالای ۵۰ سال یا قبل از ۲۰ سالگی دچار افسردگی یا افسردگی فصلی شود. افسردگی‌های فصلی در افراد بالای ۴۵ سال ۲ برابر افراد دیگر است و در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد تا مردان.

🔹درمان افسردگی پاییزی بسته به شدت آن یا وضعیت فرد متفاوت است. برخی افراد ممکن است با اقداماتی ساده مثل ورزش کردن یا تغذیه مناسبِ فصل یا تغییر در روند خواب حالشان بهتر بشود. اما افرادی هستند که تا به پزشک مراجعه نکنند، تغییری در خلق و خو و بهبود احوال روحی آنها مشاهده نخواهد شد.

🔹افسردگی پاییزی بیشتر یک واکنش موقت به تغییرات فصلی و نور خورشید است و ممکن است در افراد مختلف، از جمله افراد برونگرا و حتی افرادی که زمینه افسردگی قبلی ندارند، رخ دهد.

🔹در مقابلِ کسانی که پاییز به شدت حال آنها را دگرگون کرده و سطح انرژی آنها را پایین می‌آورد و فعالیت‌های روزانه آنان را مختل می‌کند، برخی افراد نیز هستند که عاشق پاییزند. این افراد بدون احساس خستگی، فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهند و بالاترین انرژی را دارند و همیشه می‌خندند و خوشحالند.

🔹تحقیقات نشان داده که افرادی که در مناطق سردسیر و در عرض جغرافیایی بالاتر زندگی می‌کنند، به این دلیل که کمتر در معرض نور خورشید هستند، با احتمال بیشتری دچار اختلال افسردگی پاییزی می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید