روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

🔹 از زمان مطرح شدن ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه، تهران در موقعیت بسیار حساسی قرار گرفته است. آیا فواید همکاری نظامی با مسکو بیش از زیان‌هایش بوده؟

🔹 منافع دریافت سوخو ۳۵ از روسیه حائز اهمیت است اما باید توجه داشته باشیم که روسیه قرار است چند فروند سوخو به ایران بدهد. یک رسانه ‌‌‌آمریکایی نوشته بود که ایران می‌‌‌خواهد به زودی ۲۴ فروند سوخو ۳۵ بگیرد و روسیه قول داده خط تولید مشترک سوخو را در ایران راه بیندازد. آمریکا مدعی شده روسیه می‌‌‌خواهد هلیکوپتر نظامی هم به ایران بدهد.

🔹 همچنین یک کارشناس که نخواست نامش فاش شود گفت: «آمریکایی‌‌‌ها مدعی شدند طرف روسی، یکسری سلاح‌‌‌های غربی را که از اوکراین به غنیمت گرفته، برای مهندسی معکوس به ایران تحویل داده است؛ از جمله موشک دوش پرتاب جاولین.» در این میان برخی منابع بحث ورود تانک‌‌‌های تی ۹۰ به ایران را نیز مطرح کرد‌‌‌ه‌‌‌اند.

🔹 دو نگاه کاملا متفاوت نسبت به تعاملات نظامی تهران و مسکو در مقطع فعلی وجود دارد؛ یک نگاه این قراردادها را موجب تغییر توازن قوا به نفع ایران می‌‌‌داند و نگاه دیگر معتقد است در شرایط تحریم و بن‌‌‌بست برجام، دریافت ۲۴ فروند سوخو ۳۵ ممکن است چندان به سود ایران تمام نشود.

دیدگاهتان را بنویسید