عالیه شکربیگی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:

🔹متاسفانه جایگاه زنان در ایران همواره در مناسبات قدرت تعیین می‌شود. این قدرت ممکن است قدرت سیاسی یا حکومتی، یا قدرت در خانواده باشد که پدر،‌ برادر و همسر را در بر می‌گیرد. این عاملان قدرت در تمامی سطوح جامعه و حتی خانواده در بسیاری موارد علیه زن حضور دارند و به‌نوعی علیه زنان خشونت می‌ورزند.

🔹همه مردم ایران از این قتل و این رفتارها ناراحت شدند؛ اما نگاهی به رفتار پدر و عموی این دختر و بازگرداندن او به ایران با قول کمک به فرزندشان نشان می‌دهد که زبان خشونت‌ورزی علیه زنان را تقریبا همه‌جا به‌صورت سیستماتیک می‌توان مشاهده کرد. به باور من وقتی فردی جامعه را دچار ناامنی روانی می‌کند باید با مجازاتی بیش از هشت سال حبس مواجه شود.

🔹 فرض کنید در میانه دوران حبس این فرد با تمامی مشکلات روانی‌اش مشمول عفو شود و بدون درمان وارد جامعه شود. آیا می‌توان تضمین کرد که او بعد از مرخص شدن از زندان مرتکب قتلی دیگر نشود؟

🔹لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت از اواخر دولت احمدی‌نژاد مطرح شد. در دولت روحانی با پیگیری‌های مولاوردی و ابتکار ادامه یافت اما در تمام این مدت با توجه به روح و نگاه مردانه در قوانین این لایحه هنوز به تصویب نرسیده است. معاونت زنان جدید هم گفته است که تغییری در لایحه داده‌اند و نمایندگان باید آن را به تصویب برسانند.

🔹سوال این است که چه زمانی قرار است به تصویب برسد و دوم اینکه نمایندگان مجلس باید پاسخ بدهند که چرا برای محافظت از زنان در برابر این قتل‌های خانوادگی و ناموسی که در محل امن خانواده صورت می‌گیرد نباید قانونی وجود داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید