🔹روانشناسان می‌گویند سن بلوغ دختران و پسران دردنیا و ازجمله در ایران از چند ماه تا چند سال کاهش یافته و تغییرات اقلیمی، تغییر سبک زندگی، در دسترس بودن تکنولوژی، دسترسی آسان به اینترنت و در دسترس بودن اطلاعات اجتماعی دلایل متعددی هستند که در این زمینه نقش دارند.

علیرضا تبریزی، مشاور و مدرس حوزه روانشناسی:

🔹ما در ایران درمورد والدین دهه‌پنجاهی و دهه‌شصتی بالاترین سن بلوغ را داشتیم. به طوری که خیلی‌ از متولدین این دو دهه در دوره دبیرستان بالغ می‌شدند اما الان سن بلوغ مجددا دارد کاهش پیدا می‌کند. البته سن دقیقی برای بلوغ نداریم که بگوییم مثلا فقط ۱۱سالگی یا ۱۲سالگی است. اما درحال‌حاضر بلوغ دخترها در ایران عمدتا در مقاطع پنجم، ششم یا هفتم (۱۱ تا ۱۳ سالگی) و بلوغ پسرها در مقاطع ششم، هفتم یا هشتم (۱۲ تا ۱۴ سالگی) اتفاق می‌افتد.

🔹این تغییرات در کل کره زمین در حال رخ دادن است. نه فقط کاهش سن بلوغ، بلکه خیلی تغییرات دیگر را شاهدیم. مثل چاق شدن آدم‌ها. ما نسبت به ۱۰۰ سال پیش، آدم‌های چاق بیشتری در جهان داریم. درواقع بخشی از تغییرات از کنترل ما خارج است اما واقعیت این است که دارد در دنیا اتفاق می‌افتد.

🔹خیلی از افراد معتقدند افشای بی‌رویه و بیش از حد مسائل جنسی برای نوجوانان، تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و موارد دیگر از این دست باعث می‌شود که فرد نوجوان زودتر به بلوغ برسد. اما واقعیت این است که این حرف واقعیت ندارد. درست است که عوامل محیطی در بلوغ تاثیر دارد اما اندازه اثر عوامل محیطی در مقایسه با مسائل و عوامل پزشکی و ژنتیکی بسیار کم است. یعنی اولویت با مسائل مربوط به حوزه پزشکی و ژنتیکی است. نه مسائل محیطی که روانشناسان عمدتا روی آن کار می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید