🔹چه جزو آن دسته افرادی باشید که روزشان را با تماشای اخبار صبحگاهی، ورق زدن روزنامه‌ها و مرور کانال‌های خبری شروع می‌کنند، چه جزو افرادی که علاقه چندانی به دنبال کردن منظم اخبار ندارند، خبرها بدون اینکه خودتان بخواهید سر راهتان قرار می‌گیرند! در دسترس بودن اخبار و اطلاعات همان‌طور که امتیازات فراوانی دارد، می‌تواند باعث دردسر و آسیب هم بشود.

🔹ما خبرها را می‌خوانیم، درباره آنها با همدیگر حرف می‌زنیم و بعد فکر می‌کنیم همه‌چیز همان‌جا تمام شده است. در حالی که ردپای این با خبر شدن، به شکل‌های متفاوت بر روح و روان ما باقی می‌ماند.

🔹رسانه‌ها خبرهایی را به گوش شما می‌رسانند که می‌دانند در شما کنجکاوی ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل اغلب تیترهای اخبار هیجان‌انگیز هستند و محتوای بیشتر خبرها، گزارش دادن از اتفاقات بد است.

🔹اگر عصبی، غمگین و خسته هستید، از رفتن سراغ اخبار خودداری کنید. اگر احساس کردید با خبر شدن از رویدادها شما را عصبی، بدبین و وحشت‌زده می‌کند، بهتر است مدتی از اخبار فاصله بگیرید. بعد از اینکه خبر اضطراب‌آور و ناراحت‌کننده‌ای شنیدید، از مرور و تحلیل آن خودداری کنید و مدام با دیگران درباره آن حرف نزنید.

🔹هر وقت احساس کردید یکی از اطرافیان عادت و اصرار دارد شما را به مکالمه‌ای بی‌فایده و استرس‌زا بکشاند، معاشرت با او را محدود کنید یا به طور روشن و واضح به او بگویید که ترجیح می‌دهید خبرها را برای شما تکرار نکند.

🔹می‌توانید محدودیت‌هایی برای روش‌های دریافت اخبار تعریف کنید. مثلا فقط عضو یک کانال خبری شوید، رسانه‌های محدودی را دنبال کنید و اشتراک خبرنامه‌های خاصی را تهیه کنید.

🔹خیلی مهم است که برای دنبال کردن اخبار، سراغ رسانه‌های موثق بروید تا در معرض خبرهای نادرست و دروغین قرار نگیرید. یکی از راهکارها این است که درباره احساسات خود بعد از دریافت خبرها، با افراد صمیمی و امن گفت‌وگو کنید.

🔹راهکار مفید دیگر این است که بعد از خواندن و شنیدن خبرها، خودتان را با کاری سرگرم کنید و ترجیحا سراغ فعالیت‌های فیزیکی مثل ورزش یا پیاده‌روی بروید. با وسواس باخبر شدن از همه اتفاقات مقابله کنید و به جای آن، دنبال کسب اطلاعات درباره موضوعات موردعلاقه‌تان باشید

دیدگاهتان را بنویسید