🔹 با پیشرفت ابزارهای دانش و فناوری‌ها تمرکز بر کشف اختلافات میان مغز زنان و مردان شدت گرفته است. در واقع تفاوت‌هایی بین فیزیولوژی بدن زنان و مردان به طور طبیعی وجود دارد و برای مثال اختلاف میان میانگین قد یکی از این موارد است اما سوال مهم‌تر این است که چقدر این تفاوت‌ها عمیق هستند و آیا اصلاً مهم نیز هستند یا نه؟

🔹دانشمندان می‌گویند به جز تفاوت‌های ساده در اندازه، هیچ تفاوت معنی‌داری بین ساختار یا فعالیت مغز در مردان و زنان جوامع مختلف نیافته اند. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد هرچند اندازه کلی مغز مردان حدود ۱۱ درصد بزرگتر از زنان است، اما برخلاف برخی از پرندگان آوازخوان، هیچ ناحیه خاصی از مغز به طور نامتناسبی در مردان یا زنان بزرگتر نیست.

🔹دانشمندان علوم اعصاب مدت‌ها امیدوار بودند که مطالعات بزرگتر و روش‌های بهتر سرانجام تفاوت‌های جنسیتی «واقعی» در مغز را آشکار کند. اما حقیقت این است که هرچه مطالعات بیشتری انجام شده، تاثیر عمده جنسیت در کارکرد مغز بیشتر رد شده است.

🔹در این میان عده‌ای از دانشمندان با توجه به دستاوردهای تازه علمی استدلال می‌کنند که مغز انسان یک اندام تک‌جنسیتی است، حتی شبیه‌تر از قلب، کلیه‌ها و ریه‌ها. این اعضای بدن را به راحتی می‌توان از زنان به مردان به صورت موفقیت‌آمیز پیوند زد و مغز نیز نمی‌تواند چیزی بسیار متفاوت‌تر از آن‌ها باشد

دیدگاهتان را بنویسید