«سندرم قلب شکسته» که به تاکاتسوبو یا کاردیومیوپاتی نیز مشهور است، نوعی مشکل قلبی است که به‌دلیل فشار شدید عاطفی یا اضطراب فیزیکی به وجود می‌آید. این وضعیت متفاوت از حمله قلبی است، اما می‌تواند مشکلات بسیاری در پی داشته باشد و حتی در مواردی کشنده خواهد بود.

به گزارش وری‌ول هلت، علامت‌های مربوط به سندرم قلب شکسته می‌تواند شبیه حمله قلبی باشد که شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان قلب نامرتب است.

ارتباط سندرم قلب شکسته، اضطراب و درد قفسه سینه

به واسطه سندرم قلب شکسته وضعیتی به وجود می‌آید که در آن ماهیچه قلب ضعیف می‌شود و نمی‌تواند وظیفه پمپاژ خون در بدن را به درستی انجام دهد.

این سندرم می‌تواند از احساس اضطراب شدید عاطفی یا فیزیکی به وجود آید.

در موارد اضطراب‌زا مانند از دست دادن عزیزان یا مصیبت‌های طبیعی، هورمون‌های استرس که کاتکول‌آمین نامیده می‌شوند در بدن تولید می‌شوند و در سطوح سمی تجمع می‌کنند.

هنوز عواملی که دقیقا موجب سندرم قلب شکسته می‌شوند، مشخص نشده‌اند اما به نظر می‌رسد که هورمون کاتکول‌آمین، نقش مهمی در این زمینه دارد.

این هورمون فشار اکسیداتیو در بدن ایجاد می‌کنند و موجب تغییرات در سطح کلسیم و جریان خون می‌شوند که علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را ایجاد می‌کند.

در طول حمله قلبی، لخته یا انسداد خون مانع جریان طبیعی خون در حفره‌های قلب می‌شود و درد قفسه سینه را رقم می‌زند. در حالی که در سندرم قلب شکسته، استرس نحوه عملکرد قلب را – اغلب به طور موقت – تغییر می‌دهد و در نتیجه همان درد را ایجاد می‌کند.

آنژین چیست؟

آنژین به درد سینه‌ای گفته می‌شود که به‌دلیل کاهش جریان خون در عضلات قلب به وجود می‌آید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قلب اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

البته این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. به همین دلیل، درد قفسه سینه را می‌توان در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مشاهده کرد.

متخصصان می‌گویند که افراد نمی‌توانند به تنهایی دلیل اصلی درد قفسه سینه‌شان را مشخص کنند وبهتر است زمان رویاروی با چنین مشکلی به پزشک مربوط مراجعه کنند.

از آنجایی که درد قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب و تنگی نفس در سندرم قلب شکسته و حمله قلبی مشابه است، افراد با مشاهده این نشانه‌ها به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید