🔹تاول‌ اصطکاکی روی پا بسیار شایع است، به‌ویژه در افرادی مانند کوهنوردان و سربازان که مسافت زیادی را پیاده می‌روند

🔹اغلب افراد پدیده تاول‌زدن را تجربه کرده‌‌اند. تاول‌ عارضه پوستی حباب‌مانندی دردناک یا خاورش‌آور و پر از مایع است. به گزارش وری‌ ول‌ هلت، نوع شایع تاول‌‌ به‌علت اصطکاک پوست عارض می‌شود و با وجود آنکه می‌تواند در همه جای بدن ظاهر شود، بیشتر در پاها دیده می‌شود.

🔹تاول‌ ناشی از اصطکاک زمانی به وجود می‌آید که چیزی روی پوست شما به‌قدری ساییده شود که لایه روی سطح پوست را نازک کند، مانند زمانی که کفش تنگ به پا می‌کنیم. بدین ترتیب، لایه رویی یا همان بیرونی پوست، از لایه زیرین جدا می‌شود. در نتیجه، بدن با ایجاد بالشتکی که مایع محافظ در آن است، واکنش نشان می‌‌دهد.

درمان تاول

▫️متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند تاول‌ها را سوراخ نکنید و مایع درون آن را بیرون نریزید، به‌ویژه تاول‌هایی را که حدود ۵ میلی‌متر یا کوچک‌ترند. این کار خطر عفونت را افزایش می‌دهد. تاول‌ها معمولا در یک هفته تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند.

▫️محل تاول را به‌آرامی با صابونی ملایم بشویید و تمیز و خشک نگه دارید.

▫️اگر تاول به‌خودی‌خود ظاهر شد، سعی کنید لایه بیرونی پوست را چسبیده به لایه زیرین نگه دارید و آن را نکنید.

▫️از فشار آوردن به تاول‌ها خودداری کنید.

▫️اگر تاول پاره نشده و ناحیه مورد نظر تمیز و خشک است، نوار چسب روی آن بزنید.

▫️اگر تاول ترکید، مراقب علامت‌های عفونت باشید و در صورت لزوم با پزشک تماس بگیرید.

▫️برخی افراد تاول‌های بزرگ‌تر را تخلیه می‌کنند. برای این‌ کار از متخصص امور بهداشت کمک بگیرید و یک روز پس از ظاهر شدن تاول صبر کنید. اگر تصمیم دارید خودتان این کار را بکنید، از سوزن استریل‌شده با الکل برای سوراخ کردن یک لبه تاول استفاده کنید. محل مورد نظر را بشویید. یک لایه نازک از ژل نفتی (وازلین) روی آن بمالید (می‌شود از پماد ضدباکتری برای تاول ترکیده یا تخلیه‌شده استفاده کرد). تاول تخلیه‌شده را باندپیچی کنید تا از بیشتر آسیب دیدن آن پیشگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید