پلک‌زدن چیزی فراتر از خیس‌ کردن چشم‌هاست

🔹پلک‌زدن هر چند ثانیه یک‌بار و بدون اینکه به آن فکر کنید اتفاق می‌افتد؛ البته به‌جز مواقعی که بخواهید برای مدتی به جایی خیره شوید. وقتی درمقابل پلک‌زدن مقاومت می‌کنید اشک از چشمان شما سرازیر می‌شود و وقتی‌که سرانجام پلک می‌زنید، به آرامشی شیرین دست پیدا می‌کنید. با بسته‌شدن لحظه‌ای پلک‌ها، چشمان شما در مایعی غوطه‌ور می‌شود.

🔹اما پلک‌زدن چیزی فراتر از خیس‌کردن چشم‌ها است. مطالعه‌ای جدید محققان نشان می‌دهد که پلک‌زدن به شکل عجیبی به بینایی کمک می‌کند. این مطالعه، آخرین تلاش در مجموعه‌ای از مطالعات تحقیقاتی است که سعی دارند تا به‌طور دقیق مشخص کنند پلک‌زدن چه فایده‌ای برای ما دارد؛ زیرا ما این‌کار را بیشتر از حدی که برای روان‌کردن چشم‌ها لازم است انجام می‌دهیم.

🔹بین یانگ، عصب‌شناس از دانشگاه روچستر و همکارانش در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «ما نشان دادیم که پلک‌زدن قدرت تحریک شبکیه را افزایش می‌دهد و این اثر با وجود زمان ازدست‌رفته برای دیدن صحنه‌های خارجی، دید ما را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.» پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که پلک‌زدن علاوه‌بر تازه‌کردن توجه ما و کمک به تشخیص اشیای مختلف، جریان بی‌پایانی از اطلاعات دیداری و شنیداری را نیز به تکه‌هایی خرد برای پردازش تقسیم می‌کند.

🔹ما هربار که پلک می‌زنیم در خاموشی‌های کوتاه ۳۰۰ میلی‌ثانیه‌ای بینایی خود را ازدست می‌دهیم؛ حتی اگر متوجه وقوع آن نباشیم. ممکن است انتظار داشته باشید که چنین وقفه‌ای، فعالیت نورون‌هایی را که به ورودی‌های بینایی پاسخ می‌دهند قطع کند؛ اما شاید نه به شکل مثبت.

دیدگاهتان را بنویسید