وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای روسیه‌ای خود خواستار عقب‌گرد مسکو از تصمیم برای خروج از یک معاهده هسته‌ای مهم میان آمریکا و روسیه شده است.
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا امروز پنجشنبه با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داده این دیدار در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دهلی‌نو انجام شد و طی آن بلینکن از لاوروف خواست روسیه از تصمیم خود برای معلق کردن پیمان موسوم به استارت نو صرفنظر کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده دیپلمات‌های ارشد دو کشور کمتر از ۱۰ دقیقه با یکدیگر صحبت کردند. بلینکن همچنین گفته که آمریکا آماده است تا هر زمان که لازم باشد دفاع اوکراین را تقویت کند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «معاهده استارت‌ نو» که تنها توافق باقی‌مانده با آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی است را به حالت تعلیق درآورده است.

رئیس‌جمهور روسیه در نطق سالانه خود گفت چنانچه آمریکا به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای رو بیاورد، روسیه نیز باید برای چنین اقدامی آماده باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت چنین وضعیتی به معنی پایانی بر ممنوعیت جهانی آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از دوران جنگ سرد خواهد بود.

پوتین در بخشی از توضیحاتش درباره معلق کردن این معاهده به اظهارات مقام‌های آمریکا و ناتو درباره اینکه روسیه باید در اوکراین متحمل شکست شود اشاره کرد.

پوتین گفت: «آنها می‌خواهند “شکست راهبردی” به ما تحمیل کنند و همزمان هم سعی می‌کنند به تأسیسات هسته‌ای ما دسترسی پیدا کنند.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در چنین وضعیتی مجبورم امروز اعلام کنم که روسیه مشارکتش را در “معاهده سلاح‌های تهاجمی راهبردی” معلق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید