🔹هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای به ابطال قسمت‌هایی از یک بخشنامه ستاد کل نیروهای مسلح درباره شرایط احراز جانبازی اعصاب و روان داد.

رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۸ در این باره به شرح زیر است:

🔹لازمه احراز مجروحیت برای تعلّق حداقل پنج درصد جانبازی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، معرفی به کمیسیون پزشکی نهاد اعزام‌کننده (نیروهای مسلّح) است و در ردیف‌های ۳ و ۴ حضور در عملیات‌های بزرگ و حضور در گردان‌های رزمی واحدهای عملیاتی و واحدهای رزمی و کسب امتیاز لازم، شرط معرفی به کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلّح و بنیاد شده است.

🔹 در حالی که قانونگذار قیودی از حیث میزان حضور در جبهه یا حضور در عملیات‌های بزرگ و… و کسب امتیاز مقرر برای معرفی متقاضی به کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلّح و بنیاد و احراز جانبازی متقاضی در نتیجه حضور در جبهه را ذکر نکرده است.

🔹بنابراین ردیف‌های ۳ و ۴ بخشنامه شماره ۲۲۱۶/۱/۸۲/۲۹ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ستاد کل نیروهای مسلّح خارج از حدود اختیار و مغایر با تبصره بند (الف) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

🔹این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

دیدگاهتان را بنویسید