▫️خواسته خود را در ابتدای گفتگو مطرح نکنید.

▫️مبالغه و زیاده گویی نکنید.

▫️سخنان او را قطع نکنید.

▫️از دیگران بدگویی نکنید، چون اعتماد شنونده را از دست می‌دهید.

▫️در گفتار خود صادق باشید. اگر دو بار زنگ زده‌اید، نگویید که “صد بار تماس گرفته‌ام”.

▫️همه دوست دارند حرف بزنند ولی گوش کردن، هنر بزرگ‌تری است. با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید.

▫️با تکرار بعضی از جملات مخاطب خودتان، نشان بدهید که به صحبت‌هایش توجه دارید و او را درک می‌کنید.

▫️هنگام صحبت کردن از اعداد و ارقام و آمار دقیق استفاده کنید.

▫️برای تمام ادعاهای خود مرجع و منبع موثق بیاورید.

▫️برای حرف‌های‌تان از اشخاص مطمئن گواه بیاورید.

▫️بجای شهود از رویدادهای علمی بهره‌مند شوید.

▫️از تجربیات و داستان‌های شخصی خودتان بگویید.

▫️همیشه لبخند به لب داشته باشید.

▫️ارتباط چشمی برای گفتگو بسیار مهم است؛ از آن غافل نشوید.

▫️شفاف و صریح حرفتان را بزنید

▫️طرف مقابل را در فشار قرار ندهید.

▫️دغدغه‌ها و نگرانی‌های او را درک کنید.

▫️به نتیجه “بُرد-بُرد ” فکر کنید و ریسک‌های او را هم در نظر بگیرید.

▫️قدر‌دان زمانی باشید که به شما اختصاص داده است.

▫️از حرف‌ها و مثال‌های تکراری پرهیز کنید.

▫️زمان مصاحبه را مدیریت کنید تا جلسه کسالت‌آور نشود.

▫️بر مواضع خود اصرار بیش از اندازه نداشته باشید.

▫️جملات پایانی را دقیق و حساب شده انتخاب کنید چون زمان بیشتری در ذهن می‌مانند.

▫️قرار نیست همیشه و در تمام مباحثات موفق شوید، در چنین مواقعی وقت‌تان را بیهوده تلف نکنید.

▫️ممکن است حرف‌های نامربوط بشنوید، باید خویشتن‌دار باشید و عصبانیت خود را کنترل کنید.

▫️ممکن است در ابتدا استرس و اضطراب داشته باشید. با چند نفس عمیق و سکوت و یا یک سوال از پیش آماده شده فرصت مناسبی برای خودتان ایجاد کنید.

▫️به خاطر باورها و عقاید طرف مقابل، او را احمق فرض نکنید.

▫️از جملات دستوری و توهین‌آمیز پرهیز نمایید.

▫️شرایط سنی، فیزیکی، مالی و فرهنگی طرف مقابل را در نظر داشته باشید.

▫️مهمترین هدف شما، متقاعد کردن او و کم کردن مقاومتش در برابر شماست. پس گاهی لازم است به جلسات بعد هم فکر کنید و در یک جلسه تمام فرصت‌های خود را نسوزانید.

دیدگاهتان را بنویسید