🔸غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد ۱۲۰» با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز در ماه‌ها و هفته‌های گذشته به دنبال مسائل سیاسی و نظامی حاکم بر منطقه، جنگ غزه و حمله نظامی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران بوده گفت: این مسائل نشان می‌دهد آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر دلیل و فاکتور اقتصادی نداشته است.

🔸وی ادامه داد: با این وجود برخی فقط به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بوده و از هر فرصتی برای ایجاد التهاب در بازار استفاده میکنند. همین مساله باعث شد که قیمت دلار حتی در برهه‌ای به حدود ۷۰ هزار تومان هم برسد. اما شاهد بودیم که بعد از فروکش کردن این التهابات و مدیریت مناسب بانک مرکزی در بازار ارز قیمت ها روند نزولی در پیش گرفته به حدود ۶۰ هزار تومان و کمتر از این عدد رسیده است.

🔸این اقتصاددان ادامه داد: پیش بینی من این است که این روند نزولی بازهم ادامه پیدا کند، چرا که هیجانات روانی به نوعی فروکش کرده است. ضمن اینکه در ذات بازار ارز ما به لحاظ اقتصادی و مولفه‌های اثرگذار اصلی مثل عرضه و تقاضا و ذخایر ارزی شرایط خوبی حاکم بوده و بازار ساز تسلط بسیار خوبی که در چندماه اخیر روی بازار داشته است.

🔸وی افزود: مردم عادی مراقب باشند که گرفتار هیجان‌های کاذب رسانه‌های مسئله دار، کانال های تلگرامی و دلالان کف بازار نشوند و در شرایط هیجانی تصمیم گیری نکنند. کانال‌های تلگرامی انتظارات تورمی ایجاد می‌کنند. برخی جریانات در شرایط ملتهب روانی فعالان اقتصادی را تشویق به خرید می‌کنند و همزمان با این رفتار در بازار، نرخ‌ها را بالا می‌برند. البته بازار غیر رسمی بسیار کوچک است و عمده تقاضا‌ها در بازار رسمی پوشش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید