🔹رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، درباره «وضعیت قهوه‌ای» تهران در چهارشنبه‌شب و بامداد پنج‌شنبه که باعث شد شاخص آلودگی‌هوا به شکل کم‌سابقه به عدد ۳۵۰ برسد، گزارش داد.

گزارش شینا انصاری:

🔹عصر چهارشنبه چهارم مهر به یکباره شاخص کیفیت هوا در غرب تهران و در مناطق ۲۲، ۲۱، ۱۸ و ۱۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت. بطوریکه شاخص تمامی این ایستگاه‌ها در وضعیت خطرناک (بالاتر از ۳۰۰) قرار داشت.

🔹این افزایش شاخص کیفیت هوا در ساعات بعدی به مناطق میانی شهر گسترش پیدا کرد، به‌طوری‌که در ساعت ۲۳ به حداکثر مقدار خود رسید و شاخص کیفیت هوای شهر را به ۳۵۱ (خطرناک) با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون رساند.

🔹براساس بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از داده‌های سنجش زمینی و ماهواره‌ای، دلیل اصلی این رخداد گردوغبار ناشی از کانون‌های محلی اطراف تهران بود.

🔹توده گردوغباری از سمت غرب به تهران وارد شد و به مرور به مناطق مرکزی شهر رسید. «تالاب صالحیه» و منطقه «ملارد» از مهمترین کانون‌های گردوغبار در غرب شهر تهران هستند که در سال‌های اخیر نیز سابقه ایجاد توده‌های گردوغباری را داشته‌اند.

🔹اقدامات برای مدیریت کانون‌های محلی گردوغبار پیرامون تهران حتما باید از سوی ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار انجام شود و با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

🔹شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هنوز هیچ گزارش رسمی درباره «آلودگی خطرناک» بامداد پنج‌شنبه منتشر نکرده‌اند./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید