حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسایل سیاست‌داخلی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان از میزان حضورشان در دولت چهاردهم رضایت دارند؟ به‌خبرنگار “چندثانیه” می‌گوید:

🔹اصلاح‌طلبان با توجه به اینکه چندسالی از دولت دور بوده‌اند همه تلاش خود را می‌کنند تا پست‌های کلیدی و حساس را به‌دست آورند. البته تا پایان دولت این رویه ادامه خواهد داشت. چنین اشتهایی در همه جریان‌های سیاسی بوده و خواهد بود.

🔹حالا باتوجه به این تعریف باید ببینیم که اصلاح‌طلب‌ها سهمی که تا کنون به‌دست آورده‌اند رضایت دارند یاخیر

🔹به‌نظر بنده نه‌تنها راضی نیستند بلکه نارضایتی خود را از انتخاب کابینه، استانداران و معاونان با صراحت بیان می‌کنند. گویی یک دولت اصولگرا را مخاطب دارند. باتوجه به‌این واکنش‌ها باید بگوییم که شعار دولت وفاق پزشکیان را احساس نکرده‌اند.

🔹دولت باید منسجم و همراه باشد تا بتواند موانع را از پیش‌ رو بردارد. نباید در مسیر تصمیم‌گیری چه ملی و چه استانی جزیره‌ای تصمیم بگیرند. دولت باید به دنبال هم‌افزایی جمعی و نتیجه‌بخش باشد.

🔹حکمرانی مطلوب وقتی رخ خواهد داد که حکمران‌ها دچار تشدد، انفعال و همچنین اختلاف نباشند. حتی اگر افراد باتجربه در استانداری‌ها حضور داشته باشند ولی نتوانند با سایر ارکان دولت کار تیمی کنند، فایده‌ای ندارد.

🔹برخی از شاخه‌های اصلاح‌طلبی در دولت جایگاه تصمیم‌گیری به‌ست آورده‌اند ولی در مقابل می‌بینیم که اکثریت اردوگاه اصلاح‌طلبی سهمی در کابینه و استانداری‌ها و … ندارند.

🔹این نشان دهنده یک شکاف در جریان اصلاحات است. اگر تقسیم قدرت در بین جریان‌ها وجود نداشته باشد و تعادلی در کار نباشد، طیفی که پٌست کمتری به او رسیده به‌هر نحوی نارضایتی خود را نشان خواهد داد و حتی تلاش می‌کنند تا دولت در برخی از انتصابات تجدیدنظر کند.

🔹با وجود اینکه جریان اصلاحات باید پاسخگوی جامعه و وعده‌‌هایی که پزشکیان داده، باشد ولی کسی این مسوولیت را نمی‌پذیرد. با این سطح از نارضایتی و مخالفتی که برخی شاخه‌های اصلاح‌طلب نسبت به دولت دارند، کسی نمی‌پذیرد به‌عنوان پاسخگو خود را معرفی کند.

🔹اصلاح‌طلبان نزدیک به پزشکیان بیشتر به‌عنوان سپر دفاعی در کنار دولت حضور دارند که این نتیجه‌ای نخواهد داشت. خاصیت جریان‌های سیاسی این است که یکدیگر را نقد کنند و مسوولیت خود را بپذیرند و به شهروندان پاسخگو باشد.

🔹اگر بخواهیم آینده سیاسی اصلاح‌طلبان و دولت چهاردهم را پیش‌بینی کنیم می‌توانیم بگوییم همان اتفاقی که در رابطه با دولت‌های «اکبر هاشمی» و «محمد خاتمی» رخ داد قابل تصور است.

🔹اصلاح‌طلبان هم از دولت سازندگی و هم از دولت اصلاحات عبور کردند و از دولت پزشکیان هم عبور خواهند کرد./چندثانیه

✍️ سیاوش پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید