امیرحسین علیزاده، نماینده فولکس واگن و تویوتا در ایران، در پاسخ به‌اینکه چه الزامی وجود دارد تا خودروسازی‌ ایران به‌سمت خصوصی‌سازی برود و دولت مجموعه ایران‌خودرو را به شرکت‌های داخلی واگذار کند، به‌خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹بحث خصوصی‌سازی خودروسازان چند سالی است که مطرح شده است. در این مورد باید بگوییم سیاستگذار باید در این حوزه بازنگری کلی انجام دهد.

🔹سهام مستقیم دولت در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۵ درصد است اما به‌دلیل واگذاری سهام این خودروسازها به‌شرکت‌های زیر مجموعه حالا دولت به‌صورت غیرمستقیم ۴۰ درصد سایپا و ۲۵ درصد ایران‌خودرو را به‌واسطه این شیوه سهام‌داری تودرتو، به خود اختصاص داده است.

🔹در فرایند خصوصی‌سازی واقعی احراز صلاحیت‌ها از نظر فنی، شفافیت در واگذاری، حذف قیمت‌های دستوری، زیان انباشته خودروسازان و … باید در روند خصوصی‌سازی مورد توجه قرار بگیرد.

🔹مشکلات نقدینگی در خودروسازان و بدهکاری به‌ قطعه‌سازان نشان می‌دهد ضلع سوم این مثلث یعنی سیستم بانکی باید وارد چرخه شود تا هم‌سو با خودروسازان، زیرساخت‌های لازم برای خروج از بحران تولید مهیا کند. در واقع خصوصی‌سازی باید بعد از این مرحله انجام شود تا بتوان پیش‌بینی روشنی از آینده این صنعت داشته باشیم.

🔹دولت به‌جای تاکید بر قیمت تمام شده محصول نهایی بایستی کل زنجیره تولید را به لحاظ قیمت‌وکیفیت پایش کند تا محصول نهایی برای خودروساز به‌صرفه باشد.

🔹دولت باتوجه به‌نقش حاکمیتی که دارد باید در بحث‌های قیمت‌گذاری دستوری، هم‌افزایی با سایر صنایع، بحث‌های گمرکی و بانکی پیش از خصوصی‌سازی به هم‌راستایی و شفافیت برسد.

🔹برای جلوگیری از عدم تکرار تجارب قبلی در خصوصی‌سازی، دولت با هم‌فکری جوامع دانشگاهی و اصحاب فن به‌دنبال بهترین راه‌حل باشند. البته به‌نظر بنده اصل کار مدیریت خصوصی است.

🔹مدیریت خصوصی باید به دور از بازی‌های سیاسی، حرکت‌های اتوبوسی به سمتی برود تا با انتخاب افراد متخصص برروی سودآوری و افزایش ظرفیت‌های تولیدی تمرکز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید