ایران و عربستان دو رقیب سنتی منطقه، حالا به دلیل نیازهای اقتصادی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند. عربستان امیدوار است که تهران در مسیر دستیابی به تکنولوژی 2030 به او کمک کند و تهران نیز امیدوار است عربستان با لابی‌های خود آمریکا را راضی کند که ارز حاصل از صادرات را خود مدیریت و خرج کند. در همین زمینه روزنامه عربی رای‌الیوم به نقل از وزیر دارایی عربستان از امیدواری او نسبت به سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری سعودی‌ها در ایران خبر داد.

روابط ایران و عربستان در ۴۳ سال اخیر همواره دستخوش فراز و فرود‌هایی بوده است. هر چند به نظر می‌رسد که اگر عمر تشکیل حکومتی به اسم عربستان سعودی کمی بیشتر بود، سابقه این فراز و فرود‌ها بیشتر می‌شد.

پس از پایان جنگ جهانی اول و توافق انگلیس با آل سعود، صحرای جنوبی خلیج فارس به این خاندان سپرده شد. به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و کویری بودن این منطقه در آن سال‌ها کمتر کشوری به این صحرای لم‌یزرع علاقه نشان می‌داد، اما کشف نفت معادلات را بر هم زد و خاندان سعودی که دیگر خود را ثروتمند می‌دید به دنبال تأثیر‌گذاری بر معادلات جهانی بود. شاید بتوان گفت اولین بازی رسمی آن‌ها در جنگ اعراب، انگلیس و اسرائیل بود.

دیدگاهتان را بنویسید