خبرگزاری فارس نوشت:

🔹رئیس ستاد انتخابات پیش‌تر تعداد واجدان شرایط برای حضور پای صندوق را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرده اما مشخص نکرده که از این تعداد چند میلیون نفر خارج از ایران ساکن هستند.

🔹واجدان شرایط سنی برای رای در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۹ میلیون و ۳۱۰هزار و ۳۰۷ نفر اعلام شده بود.

🔹مطابق قانون برخلاف انتخابات ریاست جمهوری افراد خارج از کشور به‌‎دلیل محلی بودن انتخابات مجلس و شورا‌ها نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. از سوی دیگر میزان ایرانی‌های خارج کشور بین ۵ تا ۹ میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود.

🔹پیش از این وزیر خارجه در کارگروه کنسولی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفته: براساس آمار تهیه شده ۵/۲ میلیون ایرانی به‌صورت رسمی در کشور‌های مختلف حضور دارند.

🔹تعداد مذکور یحتمل جزء آن دسته ایرانیانی هستند که حداقل یک مرتبه برای دریافت خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی و یا کنسولی ایران در خارج از کشور مراجعه کرده‌اند. لذا این عدد می‌تواند بالاتر باشد.

🔹اما رئیس مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور این عدد را سال ۱۳۹۷ بیش از ۷ میلیون نفر اعلام کرد. فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی آبان ۱۴۰۲، تعداد ایرانیان خارج از کشور را ۸ تا ۹ میلیون نفر ذکر کرد.

🔹اینکه چرا آمار دقیقی از این افراد نیست در جای خود قابل نقد و بررسی است اما آنچه مشخص است اینکه آمار ایرانیان خارج کشور رای نباید در میزان واجدان شرایط رای دادن در انتخابات مجلس و خبرگان محاسبه گردد.

🔹پیگیری‌های خبرگزاری فارس نشان می‌دهد این شیوه محاسبه مختص این دوره نیست و در همۀ ادوار گذشته نیز اتفاق مشابه صورت گرفته است.

🔹با محاسبۀ دقیق آمار ایرانیان خارج کشور که واجد شرایط قانونی شرکت در انتخابات هستند و کسر آن از کل واجدان شرایط، می‌توان درصد دقیق مشارکت را به‌دست آورد.

🔹امری که وزارت کشور در تمام این سال‌ها از انجام آن طفره رفته و به‌راحتی آمار مشارکت مجلس و خبرگان را تا ۱۰ درصد پایین‌تر از میزان واقعی آن اعلام کرده است./ فارس

دیدگاهتان را بنویسید