🔹 ساعتی قبل یک خبر با این تیتر در رسانه های ایرانی منتشر شده است که “واکسن‌های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد”! این خبر ما را برآن داشت که بدنبال بررسی خبر اصلی برویم که ماجرا چیست؟

🔹براساس اعلام رسمی انجام شده، شرکت سازنده واکسن استرازنکا با استناد به در دسترس بودن تعداد زیادی از واکسن‌های جدید و بروز که منجر به کاهش تقاضا شده است، اقدام به قطع فرایند بازاریابی و استفاده از واکسن کرده است.

🔹 براساس این اعلام، شرکت سازنده واکسن استرازنکا با استناد به در دسترس بودن تعداد زیادی از واکسن‌های جدید که منجر به کاهش تقاضا شده است، اقدام به قطع فرایند بازاریابی و استفاده از واکسن کرده است.

🔹 این واکسن – که Vaxzevria نام دارد و با مشارکت دانشگاه آکسفورد ساخته شده است – یکی از اصلی‌ترین واکسن‌های کووید-19 در سراسر جهان بوده است، بیش از 3 میلیارد دوز از زمان اولین تزریق در بریتانیا مورد استعاده قرارگرفته اما این واکسن از آوریل 2023 برای AstraZeneca درآمدی ایجاد نکرده است.

🔹 از آنجایی که واکسن‌های چندگانه کووید-۱۹ ساخته شده‌اند، واکسن‌های به‌روز شده موجود نیز مازاد هستند. این امر منجر به کاهش تقاضا برای Vaxzevria شده است، که دیگر این واکسن تولید یا عرضه نمی شود.

🔹 این شرکت اعلام کرده: “بنابراین AstraZeneca تصمیم گرفته است تا مجوزهای بازاریابی Vaxzevria را در اروپا لغو کند.” آژانس دارویی اروپا نیز در اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود، خروج را اعلام کرد، به این معنی که Vaxzevria دیگر مجاز به عرضه یا فروش در کشورهای اتحادیه اروپا نیست.

🔹 آسترازنکا گفته که با تنظیم‌کننده‌های سایر کشورها همکاری خواهد کرد تا “در مسیری روشن رو به جلو قرار گیرند”، از جمله لغو مجوزهای بازاریابی برای واکسن در جایی که هیچ تقاضای تجاری آتی مورد انتظار نیست.

🔹 در نتیجه دلیل جمع اوری و لغو مجوز بازاریابی و استفاده ربطی به گزارش عوارض و … ندارد و دلیل آن وجود واکسن های بروز دیگر است./کانال متخصصین‌ بهداش

دیدگاهتان را بنویسید