در آستانه سال نو و با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز یکی از بازارهای مهمی که مردم برای خریدن اقلام و کالاهای موردنظر خود به آن مراجعه می‌کنند، بازار پوشاک است. در سال ۱۴۰۱ تولیدکنندگان پوشاک ایرانی شرایط مناسبی را به لحاظ تامین مواد اولیه ونوسانات نرخ ارز تجربه نکردند اما، با این حال برای فروش ویژه در شب عید برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیدند که متاسفانه با سردی بازار مواجه شدند.

حضور کم‌رنگ مردم برای خرید انواع پوشاک در بازار مشهود است هرچند نباید از شلوغی و ازدحام در بازار پوشاک شب عید غفلت کرد. به راستی مهمترین علت کم‌رونقی بازار پوشاک در شب عید امسالچه بوده است؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه پوشاک بر این موضوع مهم اعتقاد دارند که کمبود نقدینگی مردم و گرانی بیش از حد پوشاک در بازار موجب شده است تا شاهد سردی خرید از سوی اقشار مختلف مردم در بازار پوشاک باشیم.

به منظور بررسی علل سردی شب عید فروشندگان پوشاک با دوتن از کارشناسان و فعالان این حوزه گفتگو کرده‌ایم، تا نظر آنها را درباره این موضوع جویا شویم.

افزایش قیمت ۴۰ درصدی پوشاک در بازار نسبت به سال گذشته، برای تولیدکنندگان و فروشندگان به نوعی زیان محسوب می‌شود
فشارهای سنگین مالیاتی و بیمه‌ای روی دوش تولیدکنندگان پوشاک ایرانی

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه در بازار پوشاک شب عید شاهد رکود فروش هستیم، گفت: افزایش قیمت ۴۰ درصدی پوشاک در بازار نسبت به سال گذشته، برای تولیدکنندگان و فروشندگان به نوعی زیان محسوب می‌شود ولی با این همه میزان خرید پوشاک توسط مردم به شدت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان پوشاک ایرانی بسیار سخت و دشوار شده است، تصریح‌کرد: تا قبل از تشکیل تالار معاملات ارزی مواد اولیه با نرخ نیمایی به دست تولیدکنندگان می‌رسید ولی با تشکیل این تالار، در شرایط کنونی مواد اولیه و موردنیاز تولیدکنندگان پوشاک ایرانی با نرخ آزاد به دست آنها می‌رسد که باید این شرایط را تغییر داد.

افتخاری با بیان اینکه شرایط اقتصادی مردم نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر شده است، اضافه‌کرد: با توجه به اینکه خرید اقلام خوراکی در اولویت اقتصادی بسیاری از مردم است باید به این موضوع مهم اشاره کرد که خرید پوشاک برای بسیاری از اقشارهای مختلف مردم جامعه چندان اهمیت ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نساجی و پوشاک ایران اضافه‌کرد: اخذ مالیات‌های سنگین به همراه مشکلات متعددی بیمه و هزینه‌های افسارگسیخته حقوق کارگران، کارمندان و تامین انرژی بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک در ایران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است به طوری که شاهد تعطیلی بخش بزرگی از واحدهای تولیدی پوشاک در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم.

وی حوزه پوشاک را از قدیمی‌ترین صنایع تولیدی در ایران برشمرد و افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در اعطای تسهیلات تشویقی به تولیدکنندگان پوشاک ایرانی، کمبود شدیدی حس می‌شود و از طرف دیگر تا زمانی که انگیزه لازم برای تولیدکننده نباشد تا تولید را با قدرت ادامه دهد نمی‌توان به رونق بازار پوشاک امیدوار بود.

افتخاری اضافه‌ کرد: تشویق تولیدکننده پوشاک به تنوع در تولید از یک طرف و ایجاد تخفیف‌های ویژه برای خرید پوشاک توسط مردم از طرف دیگر باید از سوی دولت‌های مختلف به عنوان یک موضوع مهم دنبال شود که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن نبودیم.

با توجه به اینکه خرید اقلام خوراکی در اولویت اقتصادی بسیاری از مردم است باید به این موضوع مهم اشاره کرد که خرید پوشاک برای بسیاری از اقشارهای مختلف مردم جامعه چندان اهمیت ندارد

دیدگاهتان را بنویسید