مرتضی زبردست

سرانجام پس از کش و قوس ها و شور و بررسی های اهالی فن، قضاوت دربی ۱۰۳ به وحید کاظمی رسید.
کاظمی اخیرأ دوره VAR را در عربستان گذرانده و مجوز لایسنس را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده تا برای اولین بار مهم ترین و حساس ترین قضاوت خود را انجام دهد.
قبلآ علیرضا فغانی و محسن تُرکی هر کدام با ۷ بار قضاوت رکورد دار قضاوت های دربی های تهران بودند با این توضیح که سعید مظفری زاده، بیژن حیدری و موعود بنیادی فر نیز سابقه قضاوت دربی های تهران را به عهده داشته و قبل از آنان هم مرحوم محمد صالحی ۵ بار قاضی میدان سرخابی ها بوده است.
با این مختصر توضیح متوجه اهمیت داوری دربی و پیامدهای مثبت و منفی آن خواهیم شد.
قضاوت بازی سنگین و حساس دو تیم مطرح تهران و قاره آسیا با حضور بیش ترین تماشاگر در ادوار گذشته و حال به هیچ وجه کار آسانی نیست و سوای آگاهی به قوانین روز داوری نیاز مبرم به روان شناسی، شناخت نسبی از سوابق فنی و جنبی بازیکنان و مربیان دو تیم، تمرکز کامل، هماهنگی با داوران خط و نهایتأ تسلط و مدیریت مطلوب بازی دارد.
آیا داور دربی ۱۰۳ که در دیدارهای نه چندان دشوار لیگ برتر نمره قبولی گرفته آمادگی رویارویی با مسائل احتمالی این بازی سوپر احساسی را دارد؟
عمده ترین مشکلی که کاظمی با آن مواجه است عادت بد بازیکنان ما و اعتراض های درست و نادرست آن هاست، قاطعیت در اجرای دقیق قوانین داوری و عدم مماشات با نفرات همواره معترض دو تیم می تواند تا اندازه ای زهراین مسابقه حساس و پُربرخورد را کاهش دهد.
مکث و صحبت های بیش از حد با بازیکنان روی ضربات ایستگاهی مورد دیگری است که داور دربی باید از آن اجتناب و اجازه ندهد غیر از کاپیتان های دو تیم بازیکن دیگری با او وارد بحث و جدل شود.
کار داور دربی زمانی سخت تر خواهد شد که یکی از دو تیم موفق به گشودن د وازه تیم رقیب شده و بازی رنگ خشونت بگیرد در آن دقایق کاریزمای داور و کنترل منطقی مسابقه راه گشاست که امیدواریم کاظمی اعتراض های احتمالی را به خوبی مدیریت و کار را با درایت جمع کند.

دیدگاهتان را بنویسید