مرتضی زبردست

خبر کوتاه و آزار دهنده بود، یکی از بزرگان فوتبال کشورمان که اکثریت به اتفاق جامعه فوتبال حتی علی پروین او را بهترین فوتبالیست ایران و آسیا می دانستند دچار فراموشی شده و حافظه خود را از دست داده است.
پرویز قلیچ خانی در فوتبال ما نام برجسته ای است، او در تیم های باشگاهی و ملی هر جا رفت و در هر پُستی که بازی کرد همواره ستاره ای درخشان بود، قدیمی های این رشته گل های تاریخی او به تیم های مختلف خصوصآ اسرائیل و استرالیا را هرگز فراموش نخواهند کرد.
این مختصر، تنها اشاره کوتاه و گذرایی بر عملکرد ورزشی یکی از استثناهای فوتبال کشورمان است، ایکاش پروبز کبیر هرگز وارد مسائل سیاسی نمی شد و زندگی آرام خود و خانواده اش را دگرگون نمی کرد.
پرویز قلیچ خانی که در تیم های کیان، تاج، پاس، عقاب، دارایی و پرسپولیس نمایش درخشانی داشت در آستانه رقابت های جام جهانی سال ۱۹۷۸ آرژانتین راهی آمریکا شد و مدتی هم در تیم سن خوزه کالیفرنیا توپ زد و سپس به ایران بازگشت.
اوایل انقلاب که با شروع جنگ تحمیلی و مشکلات ناشی از آن، مسابقه های باشگاهی تحت تأثیر قرار گرفته بود رقابت های فوتبالی با نام جام های شهدا و سفر تیم های تهرانی به شهرستان ها به مناسبت های مختلف رواج یافته و حضور پرویز قلیچ خانی چهل ساله در تیم منتخب جوانان آن روزها با رگه هایی از قابلیت های فنی او تماشایی بود.
شایان ذکر است تیم فوتبال جوانان شرق تهران که آن زمان در زمین چمن پارک فدک نارمک تمرین می کرد با حضور افتخاری کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تماشاگر و طرفدار را نیز کنار خود داشت و حتی در یک دوره مسابقه با بهره گیری از چند ملی پوش شاخص از جمله حسن روشن، محمد پنجعلی، محمد مایلی کهن، عباس کارگر و دو، سه بازیکن آماده دیگر به قهرمانی جام شهدای ارامنه با هدایت پرویز قلیچ خانی در زمین رافی هم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید