قیمت دلار در حالی با آغاز عملیات بانک مرکزی در این بازار دستخوش تغییر و تحولاتی شده که سایه ترس بر سر این بازار سایه افکنده است. این در حالی است که دلار توافقی از بازار متشکل ارزی حذف شد.

چند روزی است که وضعیت بازار ارز دوباره متشنج شده است؛ قیمت دلار توافقی در صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی امروز دوشنبه، در کانال ۳۹۷۰۰ تا ۴۰ هزار تومان نوسان دارد، اما در بازار آزاد این قیمت روز گذشته تا ۴۵ هزار و ۲۵۰ تومان نیز رفت، اما امروز قیمت‌ها کمی عقب نشست.

کاسبان بازار ارز از جمله دلالان میدان فردوسی و صاحبان صرافی‌ها علل مختلفی را در خصوص این افزایش قیمت مطرح می‌کنند. اغلبشان معتقدند رشد نوسانات اخیر دلار به دلیل قرار گرفتن احتمالی سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و تشدید تحریم هاست.

البته برخی از دلالان هم که کاری به سیاست ندارند معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به این افزایش قیمت‌ها می‌کند و در توجیه این گفته می‌گویند؛ ۹۰ درصد دلار دست دولت است و دلار زیادی بین دلالان نیست که بخواهد بازار ارز را تا این حد تحت الشعاع قرار دهد. اما تا دلار بالا می‌رود زورشان به دلالان می‌رسد و آن‌ها را مقصر این آشفته بازار می‌دانند. یکی از آن‌ها می‌گوید: از سبزه میدان تا میدان فردوسی در کل ۲ هزار دلال فعالیت نمی‌کنند و حجم دلاری که توسط این افراد جابجا می‌شود آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند تاثیر مخربی بر بازار بگذارد.

البته ما صرفا این گفته‌ها را بدون دخل و تصرفی نقل می‌کنیم و مهر تاییدی بر صحت یا سقم این گفته‌ها نمی‌گذاریم.

وقتی در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول قدم می‌زنیم بیشترین صدایی که در گوش طنین انداز می‌شود نجوای «دلار، دلار» دلالانی است که در گوشه و کنار پیاده‌رو این خیابان ایستاده‌اند و در جست‌وجوی مشتری هستند. نزدیک شان می‌شویم و قیمت خرید و فروش دلار را می‌پرسیم. قبل از اینکه قیمت بدهند می‌گویند”چند تا داری؟ ” می‌خواهند مطمئن شوند که با یک فروشنده واقعی صحبت می‌کنند نه یک عابر پیاده‌ای که صرفا از روی کنجکاوی به دنبال آخرین قیمت‌های خرید و فروش است.

دیدگاهتان را بنویسید