کمال‌الدین پیرموذن نوشت: هر ایرانی خواهان آن بوده و هست که به شأن و منزلت او به عنوان یک شهروند احترام گذاشته شود.
هر ایرانی می‌خواهد نترسد که دیوار موش دارد یا پلیس باتوم دارد
اعتمادآنلاین |

کمال‌الدین پیرموذن در یادداشتی با عنوان «چرا استقلال، چرا آزادی و چرا جمهوری اسلامی؟» در روزنامه اعتماد نوشت: در بهمن‌ماه 1357 انقلابی در ایران به پیروزی رسید که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را در سرلوحه شعارهای خود قرار داده بود. آنچه مسلم این واقعیت است که ما هیچ‌گاه یک کشور مستعمره نبوده‌ایم. پس چرا استقلال؟ شکی نیست که به دلایل سیاسی، اقتصادی و استراتژیک، ایران همیشه مورد توجه بازیگران عمده نظام بین‌المللی بوده است.

تاریخ نشان داده است که دولت‌های پرتغال، روسیه، فرانسه، اسراییل، انگستان و ایالات متحده امریکا در مقاطع مختلف تاریخی در استفاده از سیاست‌های مختلف تطمیع، تهدید، تحریم و حتی اشغال نظامی برای پیشبرد اهداف و منافع خود در ایران هیچ‌گاه از خود تردید نشان نداده‌اند. شعار استقلال سال 1357 در واقع اعتراضی بود به نفوذ مستکبرانه چندین‌ ساله بیگانگان در مسایل داخلی ایران. اعتراضی بود علیه قراردادهای ننگینی که برخلاف منافع و مصالح ایران امضا شده بود، اعتراضی بود علیه رویتر، دارسی و تالبوت.

اعتراضی بود علیه جدایی سرزمین‌ها و مناطق مختلف از خاک ایران، اعتراضی بود علیه قراردادهای گلستان و ترکمانچای، اعتراضی بود علیه نادیده انگاشتن سیاست‌های بی‌طرفی ایران طی دو جنگ جهانی اشغال ایران، اعتراضی بود علیه سرنگونی دولت ملی مصدق توسط ایالات متحده امریکا و انگلستان و قتل امیرکبیر به تحریک بیگانگان. اعتراضی بود علیه حمایت آشکار ایالات متحده امریکا از نظام دیکتاتوری محمدرضا شاه و دخالت آشکار آنان در امور ایران و عدم تمکین آنان به قراردادهای بین‌المللی برد – برد همچون قرارداد برجام ما.

دیدگاهتان را بنویسید