رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی است که ثبات بازار ارز ادامه خواهد داشت؛ داوود منظور این ادعا را بر اساس نتایجی که از کنترل قیمت دلار طی هفته‌های اخیر به دست آمده، مطرح کرده است؛ اما همزمان با همین اظهارات، طی روزهای اخیر، قیمت دلار دست‌کم دو پله بالا رفته و دوباره به کانال 50 هزار تومانی بازگشته است.
دلار به‌عنوان ارز حاکم بر اقتصاد جهان، تعیین‌کننده مسیر بسیاری از پارامترهای اقتصادی در کشورهاست. از همین رو تخمین درست و ایجاد تعادل در قیمت دلار برای دولت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست اما با این حال شاید مساله برای اقتصاد ایران به اندازه دیگر کشورهای جهان ساده نباشد!

به دلیل قطع ارتباط میان اقتصاد ایران و جهان و تحریم‌های سختگیرانه که به منفی‌شدن تراز تجاری ایران منتهی شده و دریچه ورود ارز به کشور را مسدود کرده، کنترل قیمت دلار به یک آزمون بزرگ برای دولت تبدیل شده است. آزمون پیوسته‌ای که طی این سال‌ها گاه دولت‌ها توانسته‌اند از آن سربلند بیرون آیند و گاه شکست خورده و بحران‌های بعدی را رقم زده‌اند؛ که البته تعداد شکست‌ها در سال‌های اخیر از تعداد موفقیت‌ها پیشی گرفته و وضعیت اقتصادی کشور را به شرایط فعلی رسانده است!

دیدگاهتان را بنویسید