عقبگرد سریع دولت از طرح جنجالی وزیر ارتباطات / یعنی رانت … یعنی تبعیض … یعنی نارضایتی!

در حالی که فیلتر شدن پلتفرم‌ها مشکلات بسیاری را برای کسب‌وکارها و کاربران ایرانی به وجود آورده،‌ صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره «سیم‌کارت‌های خاص» برای گردشگران خارجی بسیار حاشیه‌ساز شده است. ماجرا البته ساده است ایجاد یک عامل جدید برای ایجاد حس تبعیض در مردم. تصمیمی که وزارت ارتباطات طبق روال گذشته بعد از چند ساعت ناچار به توضیحات درباره اش شد و آن را تنها یک پیشنهاد نامید.

فرهاد عشوندی ، در کمتر از 24 ساعت ، وزارت ارتباط مجبور شد یک بار دیگر وزیرش را تصحیح کند. مثل اکثر گفته های قبلی او در ماه های اخیر. زارع پور که به سفر استانی کرمانشاه رفته بود احتمالا برای حمایت از صنعت گردشگری از این گفت که برای رفع مشکل گردشگران به آنها سیمکارت های آزاد می دهد ، فارغ از اینکه دقت کند این گفته اش ، چه حس تحقیری را به افکار عمومی وارد می کند.

محدودیت‌های اینترنت و چشم‌انداز آینده آن هر روز وضعیت پیچیده‌تری نسبت به گذشته پیدا می‌کند. تازه‌ترین حاشیه اینترنت در کشور ماجرای سیم‌ کارت‌های خاص گردشگردان خارجی است. این طرح به طور مشخص اجرای فاز جدیدی از اینترنت طبقاتی است. طرح مورد علاقه طرفداران اینترنت صیانت شده که وزیر مدام می گوید دنبال اجرایش نیست اما بدون تصویب طرح یادشده در مجلس عملا هر روز گامی به سوی نهایی کردن زنجیره هایش بر می دارد یک روز اینترنت برای خبرنگاران، یک روز برای اساتید ، یک روز استارتاپی ها و حالا برای اتباع خارجی!

طرحی که نوعی پخش رانت در کشور است. مثل عرضه قیر که مجلس انقلابی دنبالش است. مثل فروش های لاتاری وار خودرو و عرضه ارز چند نرخی. اینجا اما این رانت یک حس تحقیر ملی را در خود جای دارد که ترجیع بند تمام منتقدان هم هست. از محمد فاضلی ، استاد اخراجی دانشگاه شهید بهشتی تا فعال اقتصادی سرشناس محمد سلاح ورزی تا خیل عظیم خبرنگاران. این همان حس گسی است که همین چند هفته قبل انتشار تصاویر دختران و خانواده های روس در ورزشگاه نقش جهان اصفهان ایجاد کرد در حالی که دختران سپاهانی پشت در ورزشگاه ماندند و دختران مشهدی که می خواستند بازی تیم ملی کشورمان با عراق را در مشهد به تماشا بنشینند ، سهم شان گاز اشک آور شد.

دیدگاهتان را بنویسید