روزنامه اعتماد نوشت:

🔹اگر نظارت استصوابی مانند قبل ادامه داشته باشد، یک رقابت درون گروهی بین جریان اصولگرا خواهیم داشت و اصلاح‌طلبان رسما از انتخابات حذف می‌شوند.

🔹رقابتی میان اصولگرایان که کمترین تاثیر را بر افزایش مشارکت در کلانشهرها نخواهد داشت. مبتنی بر این رویکرد حداکثر ۲۰الی ۲۵درصد مشارکت در کلانشهرها را می‌توان متصور بود. با چنین وضعیتی جهشی در مشارکت رخ نخواهد داد.

🔹 نوع مشارکت انحصاری در بین جریان اصولگرا به گونه‌ای است که تنها افرادی حضور خواهند داشت که سمپات اصولگرایان هستند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت این طیف‌ها ۲۰تا ۲۵درصد واجدین شرایط را شامل می‌شوند.

🔹اما اگر شورای نگهبان و هیات‌های نظارت تلاش کنند، موارد مورد نظر رهبری در خصوص تحقق انتخاباتی مشارکتی، آزاد، سالم و ایمن را در دستور کار قرار دهند، باید نظارت‌های استصوابی را تغییر داده و به گونه‌ای عمل کنند که نحله‌های فکری مختلف در کشور ذیل قانون بتوانند حضور داشته باشند. در این صورت ممکن است مشارکت تا حدی افزایش پیدا کند.

🔹حضور ۲الی ۴جریان در انتخابات آتی محتمل است. جریاناتی که حضور آنها به نحوه رفتار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بستگی دارد.

🔹چنانچه شورای نگهبان رویکردی منبسط در احراز صلاحیت‌ها داشته باشد، اصولگرایان رادیکال و میانه (پایداری‌چی‌ها و نواصولگرایان) به ائتلاف می‌رسند؛ در آن صورت اصلاح‌طلبان هم با گروه‌های میانه‌رو، ائتلاف کرده و انتخابات با حضور ۲جریان اصلی استارت می‌خورد و به تبع آن مشارکت هم نسبتا بهبود می‌یابد.

🔹اما اگر احراز صلاحیت‌ها با قبض همراه شود، انشقاق در جبهه اصولگرایی محتمل است و انتخابات با حضور ۲جریان اصولگرا و ۱جریان میانه پیش‌بینی می‌ شود.

🔹اما در صورتی که شورای نگهبان یکی به نعل بزند و یکی به میخ، احتمال برگزاری انتخاباتی با حضور نصفه و نیمه ۴جریان امکان‌پذیر است. در آن صورت اصولگرایان با دو طیف اصلی (جبهه پایداری، نواصولگرایان)، اصلاح‌طلبان با یک لیست حداقلی و طیف عقلانیت هم با یک لیست در انتخابات مشارکت خواهند کرد

دیدگاهتان را بنویسید