نماینده سابق مجلس گفت: بیش از یک و نیم میلیون از کسانی که سابقه فعالیت نظامی در افغانستان داشته‌اند پس از روی کار آمدن مجدد طالبان به ایران آمده‌اند.
روند مهاجرت شهروندان ایرانی در سالهای اخیر با سرعت عجیبی در حال انجام است. آمارها حاکی از آن است که علاوه بر قشر تحصیلکرده و نخبه جامعه، افرادی که در حرفه‌ها و فنون مختلف نیز دارای تجارب و سوابق قابل قبولی هستند نیز، آنچنان که حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «با وجود آگاهی از مشکلات بسیار زیاد کشور مقصد و آبنده نامعلوم دست به جلای وطن می‌زنند» تا آرامش را در نقطه دیگری از این کره خاکی جستجو کنند اما در عین حال با خروج این افراد از ایران، شهروندانی از همسایه شرقی ما عمدتاً به صورت غیرقانونی وارد کشورمان می‌شوند و به گفته این نماینده پیشین مجلس «به طور متوسط از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان، روزانه هزاران نفر به ایران آمده‌اند.

1.5 میلیون افغان با سابقه نظامی وارد ایران شده‌اند

البته آمارهای غیررسمی نیز حاکی از آن است که همین حالا، روزانه ۱۰ هزار نفر به آمار مهاجرین در ایران افزوده می‌شود». فلاحت پیشه با عنوان این مطلب که «مهاجران افغانی به صورت موج وارد به کشور ما می‌آیند و در برخی از شهرها هم دست به تغییر بافت جمعیتی منطقه موردنظر زده‌اند». تاکید می‌کند: «مسوولین وزارت کشور برای اینکه در این موضوع عمق فاجعه را نشان نداده و ناتوانی خودشان برای طراحی یک برنامه مشخص را زیر سووال نبردند با آمارها بازی می‌کنند».

* افزایش روند مهاجرت نیروی متخصص ایرانی به خارج از کشور و جایگزینی این تعداد از جمعیت با نیروی مهاجر افغانستانی که عموماً از تخصص و تجربه ایرانیان مهاجر برخوردار نیستند را چطور ارزیابی می‌کنید و از دیدگاه جنابعالی این جا به جایی جمعیت چه مشکلاتی را از حیث مسائل اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند؟

به موضوع مهاجرین افغانستانی در ایران، باید یک نگاه جامعی داشت که علاوه بر توجه به ابعاد انسان دوستانه وحسن همجواری، سابقه مناسبات مردم ایران و افغانستان و آینده این مناسبات و البته شاخص‌های توسعه کشور را هم در آن لحاظ کرد. مواردی که با کنار هم قرار گرفتن، یک سری نتایج متفاوتی را برای ما مشخص می‌کند که برخی از آن‌ها مثبت و بعضی دیگر منفی هستند. باید توجه داشت که افغانستان کشور بحران زده‌ای است و ایران نیز همواره با سابقه فعالیت‌های انسان دوستانه پذیرای افعانستانی‌هایی بوده است که در قالب مهاجر وارد کشورمان شده‌اند که به اعتقاد بنده این سیاست باید کماکان در دستور کار مسوولان کشور قرار داشته باشد. در این زمینه باید به این موضوع هم توجه داشت که مهم‌ترین شاخصه مهاجرت به اوج رسیدن ناامنی یک شخص در وطن آن فرد است.

دیدگاهتان را بنویسید