قیمت گوشت قرمز نسبت به شهریور پارسال تقریبا دو برابر شده اما برنج ایرانی به‌خاطر کاهش تقاضا ارزان شده و روغن خوراکی تحت‌تاثیر وقایع جهانی از موضع خودش عقب‌نشینی کرده است.
اقتصاد قیمت گوشت، روغن و برنج تغییر کرد

نرخ تورم عمومی براساس آمار‌های رسمی در شهریور امسال با کاهش سه‌دهم درصدی درمقایسه با مرداد امسال به ۳۹.۵ درصد رسیده است. داده‌های مرکز آمار مشخص می‌کند تورم خوراکی‌ها در این مدت تقریبا پابه‌پای نرخ تورم عمومی حرکت کرده و خانوار ایرانی در آخرین ماه تابستان امسال برای خرید همه نوع اقلام خوراکی ۳۷.۷ درصد بیشتر از شهریور پارسال دست به جیب شده است. گوشت قرمز در رشد تقریبا ۳۸ درصدی قیمت خوراکی‌ها، تاثیر بیشتری داشته و بررسی‌های فرارو از جهش دوبرابری قیمت گوشت درقیاس با سال قبل حکایت دارد. خرید مرغ تقریبا ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل خرج برمی‌دارد و چای و لبنیات هم در این مدت از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نماندند. اما آنطرف عقب‌نشینی قیمت برنج ایرانی نسبت به پارسال را یکی از وقایع غیرمنتظره بازار خوراکی‌ها می‌دانیم و کنار آن می‌توانیم به کاهش قیمت روغن خوراکی اشاره کنیم.
کاهش قیمت برنج و روغن نسبت به پارسال

قیمت برنج درجه یک ایرانی نسبت به شهریور پارسال کاهش داشته است. مرکز آمار ایران می‌گوید در شهریور پارسال هر کیلو برنج درجه یک ایرانی به‌طور متوسط کیلویی ۱۱۲ هزار تومان ارزش داشته، اما الان که خبری از آمار‌های رسمی نیست، بخش قابل توجهی از فروشنده‌ها حاضرند برنج درجه یک ایرانی را با قیمت کمتری بفروشند. مثلا کف قیمت برنج طارم که یکی از بهترین نمونه‌های ایرانی است، توسط برخی از فروشنده‌ها تا کیلویی ۷۵ هزار تومان هم پایین آمده.

دیدگاهتان را بنویسید