مردم تغییر کرده اند / محتاج مردمداری از نوع دیگری هستیم
رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی انتخابات اخیر را آسیبشناسی کرد:
نورنیوز نوشت:
🔹چه مسائلی باعث شد تا این دوره از انتخابات در جدول مشارکت تمام ادوار انتخابات مجلس، در رده آخر بنشیند و حتی به نصاب دوره قبل هم نرسد؟
🔹درست در یکی دو ماه منتهی به انتخابات، بازار خودرو، بورس، وضعیت اجارهبها، گرانی کمرشکن سبد معیشت مثل گوشت و مرغ و تخممرغ و… با جهشهای غیرقابل تحمل همراه شد.
🔹مردم وقتی وضعیت رهاشده این بازارها را مشاهده میکنند و اقتصاد کشور را در وضعیت «بی سامانی» مییابند، طبعا دچار فرسایش اعتماد میشوند.
🔹وقتی مردم، تغییر معناداری در مشی نهادهای نظارتی در رسیدگی به صلاحیتها نمیبینند چهبسا تلقی آنان از موضوع رقابت در انتخابات دچار آسیب شود.
🔹برخی سختگیریها در رسیدگی به صلاحیتها، فضای رقابت را دچار نارسایی میکند.
🔹در این دور از تبلیغات، نامزدها اساسا به چیزی تحت عنوان «برنامه اقدام» توجه نداشتند و از غالب آنها چیز چندانی در این مسیر مشاهده نمیشد.
🔹بیهیچ پردهپوشی و انکاری باید پذیرفت که فضای ذهنی مردم در مقیاس کلان و بنیادین تغییراتی کرده است.
🔹ابعاد زندگی مردم طول و عمق و عرض متفاوتی یافته و به تعبیر جامعهشناسان، «زیست جهان» متحولی برای مردم ظاهر شده است.
🔹نفس دگرگونی در زیست جهان ایرانی غیرقابل انکار است.
🔹شهروندانی که در چنین حال و هوای جدیدی تنفس میکنند، اولویتها و ضرورتهای زندگیشان عوض شده است.
🔹 فهرست نیازها و مطالبات آنها تغییر کرده؛ سبک زندگی و شیوه معیشتشان متحول شده است؛ و در یک کلام، ساختار ذهنی و نظام باورها و دستور زبانشان دستخوش تغییر شده است.
🔹مواجهه با چنین شهروندانی، محتاج مردمداری از نوع دیگر است.
🔹چنانچه مردم تصور و احساس کنند که میان آنها و حاکمیت، اشتراکات قابل اتکایی نیست طبعا به بازیهای برد-برد یا به پذیرش متقابل یکدیگر روی خوش نشان نمیدهند.