مرتضی زبردست

فرهنگ که برگرفته از مجموعه دانش ها، باورها، هنرها و قوانین و آداب و رسوم اجتماعی است ابتدا در خانواده و بعد در جامعه تجلی می یابد.
مسوولان مراکز فرهنگی و مشخصا مدارس و دانشگاه های ما می توانند داده هایی فراتر از علوم تخصصی به جویندگان دانش و آینده سازان کشور ارزانی دارند.
قدیمی های فرهنگی و فرهیخته تهران از دو مؤسسه دارالفنون و البرز که شکل گیری هر دوی آن ها به زمان قاجار برمی گردد نقل قول های تحسین برانگیزی دارند که بسط و توصیف آن در این مقوله نمی گنجد اما با نگاهی گذرا به عملکرد دبیرستان البرز تهران که در عرصه ورزش هم سرآمد بود، نقش برجسته شادروان دکتر محمد علی مجتهدی که بیش از سه دهه رئیس این دبیرستان بود آشکار می شود و نکته کلیدی دیگر این که اکثر دانش آموختگان این مجموعه با شرایط ممتاز جذب دانشگاه صنعتی شریف شده و پس از فارغ التحصیلی نیز مقبولیت های فردی و اجتماعی و کارایی خود را به عناوین مختلف ثابت کرده و در ورزش هم که رشته تخصصی آن ها نبود به قدر بضاعت متعهدانه عمل کردند.
متأسفانه نگاه به ورزش در جامعه ما هنوز به روز نشده و محدودیت های دست و پا گیر مانع شکوفایی هرچه بهتر و سریع تر آن شده است، تجربه ثابت کرده ورزش دولتی و هزینه بر، توان مقابله با ورزش حرفه ای در میادین بین المللی را ندارد.
سالهاست فدراسیون ها و باشگاههای ما اغلب از نداری و بسته بودن راه های درآمدزایی می نالند و هیچ توجهی هم به خواسته های آن ها نمی شود.
طی سال های اخیر حتی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و کشورهای مسلمان منطقه نیز خود را با چارچوب های به روز شده منطبق و از مزایای آن بهره برداری های قابل توجه اقتصادی، ورزشی می کنند، حالا که بنای دولت، دوستی با کشورهای همسایه و تعامل با دیگر کشورهای جهان است ما هم بهتر است قدری انعطاف نشان داده تازه های کنونی را حداقل در ورزش که طرفداران چند ده میلیونی دارد تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید