🔹با سقوط هلی کوپتر حامل حمید سجادی بار دیگر بحث ناوگان هلی کوپتری ایران مطرح شد. ابتدا این سازمان هواپیمایی بود که اعلام کرد هلی کوپتر یاد شده شماره ثبت در تشکیلاتش ندارد و متعلق به هلال است.

🔹این هلی کوپتر میل ۱۷ روس است. هلی کوپتری جدیدتر از بل . هلی کوپتری که حمزه پاریاب کارشناس نظامی – جنگ افزار می گوید:« این هلی کوپترهای ترابری در دولت آقای احمدی نژاد وارد شدند و قیمتی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار داشتند و در آن زمان تکنولوژی ساخت شان خیلی هم قدیمی نبود. و شاید هنوز در حال تولید در کارخانه روسی بودند.»

🔹در دوره محمود احمدی نژاد اما بیش از ۲۰ فروند از این هلی کوپتر ها برای ایران خریداری شد که تعدادی در اختیار نیروهای نظامی و تعدادی هم برای تبدیل به هلی کوپتر امداد در اختیار هلال احمر و احتمالا اورژانس تهران قرار گرفت.

🔹هلیکوپتر Mi-۱۷۱ در ماموریت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از حمل و نقل نیروهای هوایی گرفته تا حمل محموله‌ها، پشتیبانی نیروهای جنگی، حمله‌های هوایی، انهدام اشیای زمینی و اسکورت ستون‌های نظامی.

🔹این هلیکوپتر در بیش از ۷۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به کامبوج، لیبی، چین، بنگلادش، عربستان سعودی، تایلند، ایران و ارتش کشورهایی از جمله هند، سریلانکا، مکزیک، اسلوواکی، کرواسی، افغانستان، پاکستان و آرژانتین اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید