🔹سیاست‌های تولید صنعتی مثل تیغ دو‌لبه است.

🔹خطای سیاستگذار می‌‎تواند منجر به وضعیتی شود که صنایع مونتاژ‌کار تشویق شوند و دیگر انگیزه‌ای برای نوآوری و عبور از مرحله مونتاژکاری نداشته باشند.

🔹در مقابل، این سیاست‌ها می‌تواند به نحوی تدوین شود که با تشویق تولید نوآور، بنگاه‌ها را به سمت رشد بهره‌وری و رقابت‌پذیری سوق دهد و به عمیق‌تر شدن زنجیره تولید و عبور از تله مونتاژ کاری بینجامد.

🔹در شرایط فعلی اقتصاد و در غیاب سیاست‌های صنعتی، «تسهیل مجوزها برای صنایعی که مستلزم تحقیق و توسعه هستند»، می‎تواند نتیجه عکس داده، به این معنی که سبب تقویت تولید مونتاژی شود.

🔹این روند، ساختار بازار را برای تولید نوآور از حالت بهینه خارج کرده و انگیزه بازیگران برای سرمایه‌گذاری را تضعیف می‌کند.

🔹به‌‌‌عبارت دیگر، سیاست‌‌‌های‌‌‌ آزادسازی‌‌‌ ممکن‌‌‌ است‌‌‌ به‌‌‌ تله‌‌‌ مونتاژکاری‌‌‌ منجر شود و هرگز صنعت‌‌‌ بزرگ داخلی‌‌‌ شکل‌‌‌ نگیرد.

🔹مثلا در صنعت‌‌‌ خودرو‌‌‌ نبود سیاست‌‌‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ برای‌‌‌ از صرفه‌‌‌ خارج کردن مونتاژ قطعات منفصله‌‌‌ و تولید در تیراژ پایین‌‌‌ سبب‌‌‌ شده ‌‌‌ تا بازیگران جدیدی‌‌‌ که‌‌‌ در سال‌های‌‌‌ اخیر وارد بازار شده‌اند، تماما به‌‌‌ مونتاژکننده قطعات منفصله‌‌‌ تبدیل‌‌‌ شوند./

دیدگاهتان را بنویسید