دنیای اقتصاد نوشت:

🔹انتشار پوستر نصب‌شده شهرداری تهران در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران واکنش‌های زیادی را در برداشت. این پوستر توضیح می‌داد که چرا شهرداری به جای تهیه ناوگان عمومی تهران از داخل کشور، دست به دامن چینی‌ها شده است.

🔹به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران شهرداری تهران برای اولین بار در همان موقعیتی قرار گرفته‌اند که تا پیش از شهروندان در آن قرار داشته‌اند؛ تنها تفاوت این است که برخلاف شهروندان ناتوان، شهرداری موفق شده تا خود را از این قانون مستثنی کند و به قول خود، «با قیمت پایین‌تر، کالای خارجی تهیه کند.»

🔹در حالی که چنین مقرراتی سال‌هاست که شهروندان ایرانی را از کالای ارزان و باکیفیت محروم می‌کند، به نظر می‌رسد این قانون صرفا در مورد شهروندان بی‌دفاع کاربرد دارد و در مقابل نهادهایی که زور زیادی دارند کاری از پیش نمی‌برد.

🔹واردات اتوبوس و تاکسی از چین مصداق همین مسئله است. اگر شهرداری تهران به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده که کیفیت، قیمت و سرعت تحویل ادله کافی برای رجوع به تولیدکنندگان خارجی است، بسیار عالی می‌شود که این نتیجه‌گیری را درباره همه شهروندان ایرانی اعمال کند و از این تبعیض قانونی به نفع خود داوطلبانه دست بکشد.

🔹طبیعی است که در صورت وجود چنین استانداردهای دوگانه آشکاری‌ در اعمال قانون، بیش از پیش به اعتبار قانون ضربه وارد خواهد شد.

🔹خلاصه این که اگر این قانون خوب است، برای همه اجرایی شود و اگر بد است، عزمی برای حذف آن برای تمام شهروندان بوجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید