آمار ازدواج و موالید در ۹ ماه اول سال رو به نزول و طلاق رو به رشد بوده است

روزنامه فرهیختگان نوشت:

🔹کاهش نرخ رشد جمعیت، کاهش تعداد ازدواج‌ها، افزایش موارد طلاق، کاهش تعداد تولدها و کاهش نرخ باروری، افزایش تعداد سالمندان و افزایش تعداد زوج‌های نابارور در کنار سقط غیرقانونی و مواردی از این دست نشان می‌دهد وضعیت ایران در تمامی شاخص‌ها و آمارهای جمعیتی رو به بحران و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور رو به وخامت گذاشته و می‌گذارد.

🔹نگاهی به آمارهای بالا نشان می‌دهد، متاسفانه حتی بعد از طرح جوانی جمعیت و آن همه پروپاگاندای رسانه‌ای حول آن و شق‌القمری که مسئولان و نمایندگان مجلس ادعایش را داشتند، تعداد موالید در ٩ ماهه ابتدای سال ١۴٠١ و بعد از اجرایی شدن این طرح، از دو سال قبل و قبل‌تر از آن بیشتر که نشد، به طرز معناداری پایین‌تر هم آمده است تا شکست طرح و سیاست جوانی جمعیت را گوشزد کند.

🔹وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود و عدم جذابیت مشوق‌های درنظر گرفته شده در کنار تغییرات فرهنگی جامعه ایرانی باعث شده است که ماه به ماه و سال به سال در میدان آمار و اطلاعات، میزان فرزندآوری بین زوج‌های ایرانی کاهش پیدا کرده و نوشداروی وضع موجود هم افاقه نکند. نوشداروهایی که مشخصا نگاهی فانتزی به وضعیت جمعیتی ایران دارند.

🔹برای مثال ما حدود ٣ الی ۴ میلیون زوج نابارور داریم که بر فرض حل مشکل یک‌ میلیون زوج از این میزان با ایجاد تسهیلات، بیمه و کاهش هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور، شاهد جهش قابل توجهی در میزان موالید خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید