هانیه زائر رضایی، روانشناس:

🔹اتفاقات تلخی که در چند وقت اخیر رخ داده است از جنگ جدید خاورمیانه تا قتل داریوش مهرجویی و همسرش حس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کند که باعث خواهد شد ما به صورت نیابتی خود را معرض آن اتفاقات ببینیم و افراد جامعه احتمالا با این نگرانی دست و پنجه نرم کنند که این اتفاق ممکن است برای آنها هم رخ دهد.

🔹تاثیر این اخبار بد نه فقط روان که حتی جسم ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اخبار بد باعث می‌شوند حتی زمانی که ما واقعا در معرض خطر نیستیم، احساس خطر نیابتی ما را در وضعیت جنگ و گریز یا همان آماده‌باش نگه دارد.

🔹بسیاری افراد هستند که در این چندوقت دچار مشکلات تمرکز شده‌اند مثلا می‌گویند من نمی‌توانم درس بخوانم، نمی‌توانم روی کارم تمرکز کنم؛ علت چنین مشکلاتی این است که انرژی روانی ما در جاهای دیگری در حال صرف شدن است و ما را به این فکر می‌اندازد که چرا انرژی و توانی برای انجام کارهای خود نداریم.

🔹به هیچ عنوان قبل از خواب یا در رختخواب به پیگیری این اخبار نپردازیم زیرا باعث می‌شود سلامت و بهداشت خواب ما مختل شود. مثلا ممکن است خواب بد ببینیم، دائما از خواب بپریم و در کل خواب بی‌کیفیتی را تجربه کنیم.

🔹سعی کنیم هنگام غذا خوردن از پیگیری و در معرض این اخبار بودن دور باشیم. اتفاقی که در خانواده‌های ایرانی رایج است به این گونه همزمان با غذا خوردن در حال گوش دادن با اخبار شبکه‌های خبری هستیم. این موضوع باعث می‌شود هنگام غذا خوردن، هورمون‌های استرس در بدن ما ترشح شود که بر روی سلامت جسم و روان ما تاثیر منفی و مخربی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید