روزنامه جوان نوشت:

🔹پرونده‌های بسیاری با موضوع پرداخت دیه از بیت‌المال که در جریان حوادث جنایی شکل‌گرفته در محاکم کیفری یک استان‌ها تشکیل می‌شود که با موافقت قضات رسیدگی‌کننده دیه مقتول از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

🔹این پرونده‌ها همزمان با مطرح شدن ماجرای قتل تشکیل می‌شود، اما پلیس در جریان تحقیقات خود موفق نمی‌شود عامل یا عاملان حادثه را شناسایی و بازداشت کند، برای همین اولیای‌دم مقتول پس از چند سال سرگردانی در اداره پلیس و قوه قضائیه، وقتی متوجه می‌شوند از دستگیری متهم خبری نیست، درخواست دیه از بیت‌المال را مطرح می‌کنند. یکی از دلایل ناکامی پلیس در کشف این پرونده‌ها مربوط به برنامه‌ریزی درست مرتکب در رسیدن به عمل مجرمانه است.

🔹 این دسته از متهمان از انگیزه کافی برای ارتکاب قتل برخوردار هستند، بنابراین مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، سوژه خود را به محل مورد نظر می‌کشانند و مرتکب جنایت می‌شوند و بدون اینکه از خود سرنخی برجای گذاشته باشند، محل را ترک می‌کنند.

🔹این دسته از مجرمان علاوه بر داشتن انگیزه ارتکاب قتل از دانش کافی برای مصون ماندن از دست پلیس هم برخوردار هستند. گاهی ممکن است این افراد به عنوان مظنون در پرونده قتل هم تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شوند، اما به این دلیل که شواهد کافی علیه‌شان وجود ندارد، پلیس آن‌ها را آزاد می‌کند. گاهی هم مرتکبان علناً مرتکب قتل می‌شوند و بعد از فرار، دست پلیس به آن‌ها نمی‌رسد.

🔹بخشی از جمیعت آماری مرتکبان قتل بدون اینکه شناسایی شده‌ باشند، به عنوان شهروندان عادی در حال سپری کردن روزگار خود هستند. این دسته از افراد گاهی متوجه می‌شوند پلیس افراد دیگری را به جای آن‌ها بازداشت، زندانی و مجازات می‌کند، اما برای حفظ جانشان ترجیح‌شان این است که در این‌باره سکوت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید