بخش مهمی از مدیریت ورزش، تأمین و رفع نیازهای ورزشکاران حرفه‌ای است. کسی که عضو تیم ملی است، هشت نه ماه از سال، از کار و زندگی‌اش می‌گذرد به خاطر اینکه در مسابقاتی شرکت کند و افتخاری را برای کشور رقم بزند، در مقابلش نیازمند حمایت و رسیدگی است. اولویت نیازهای این ورزشکاران چه مواردی است؟ آیا دولت به فکر رفع آنها هست؟
کیومرث هاشمی ورزش و جوانان به این سوال پاسخ بلندی داده است: دغدغه‌ای است که همیشه ورزشکاران مطرح می‌کنند. خصوصاً در دیدارهایی که با رهبر انقلاب دارند. اتفاقاً تأکیداتی بوده که رهبری همواره به مدیران ورزش کشور داشتند. این وظیفه مدیران است که مشکل را حل کنند. این دیگر ربطی به ورزشکار ندارد. تمام تمرکز یک ورزشکار و قهرمان ما باید روی مدال‌آوری و بحث تلاش‌های خودش باشد که برای کشور بتواند افتخار کسب بکند. شاید در خیلی از کشورها، در رشته‌های مختلف ورزش حرفه‌ای داشته باشند، در کنار آن ورزش حرفه‌ای بتوانند از آن ظرفیت مالی حرفه‌ای برای خودشان استفاده بکنند. ورزش حرفه‌ای در یکی دو تا رشته، آنهم به‌صورت محدود داریم. ورزشکارهای رشته‌های مدال‌آورمان در عرصه‌های جهانی، المپیک و بازی‌های آسیایی، مدال کسب می‌کنند، اما هیچ‌کدام از ظرفیت ورزش حرفه‌ای بهره‌مند نمی‌شوند که بتوانند بروند قرارداد ببندند و منتفع بشوند. این مسئله وظیفه دولت را سنگین‌تر می‌کند، دولت یعنی وزارت ورزش، دستگاهی که متولی ورزش است. اگر یک مدال‌آور مثلاً دانشجوی ما در مسابقات فیزو می‌رود که بالاترین رده دانشجویان جهان است و مدال کسب می‌کند، وزارت علوم و البته وزارت ورزش باید حمایت کنند.

بنابراین رسیدگی به معیشت و رفاه قهرمانان وظیفه دولت‌هاست و ما این را برنامه‌ریزی کردیم، من به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنم. این را در چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود کرد. یک بخشی از آن برمی‌گردد به بحث اشتغال قهرمانان که برنامه ماست. اشتغال، عمده درخواست‌های این دسته از عزیزان است. می‌گویند به هر حال ما درآمدی که نداریم، ورزش حرفه‌ای هم که نمی‌خواهیم بکنیم، حداقل بدانیم در طول سال از یک محلی حقوقی می‌گیریم. در زمانی که اردوهای تیم ملی تشکیل می‌شوند، در اردو می‌روند و برای مسابقات بین‌المللی خودشان آماده می‌شوند. بنابراین اشتغال یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما هست. البته قانونش در قانون سرباز قهرمان است، اما برخی ایراداتی که به این قانون گرفتند این است که دامنه شمول سرباز قهرمان کم است، افراد کمتری می‌توانند از این ظرفیت اشتغال استفاده کنند. مثلاً کسی که مقام اول را کسب کرده می‌تواند استخدام شود، اما مقام دوم و سوم نمی‌تواند.

خوشبختانه اصلاحات قانون انجام شده و الان جزو دستور صحن مجلس قرار گرفته. من بلافاصله بعد از دیدار با رهبر انقلاب، نامه‌ای به آقای قالیباف ریاست محترم مجلس زدم که این را تسریع بکنند و تصویب شود. قهرمان‌های اول تا سوم جهان، هم ورزشکارهای سالم و هم ورزشکاری که در بخش جانبازان و توان یابان فعالیت می‌کنند، اول تا سوم پاراالمپیک، پاراآسیایی و خود آسیایی و اول تا سوم المپیک می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید